[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
دسترسی آزاد

مقالات این مجله با دسترسی آزاد توسط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
..
:: دوره 8، شماره 1 - ( بهار 1396 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 84-74 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی کارآیی مداخله آموزشی مبتنی بر مدل گاتمن بر صمیمیت زناشویی زنان
محمد محمدی ، کیانوش زهراکار ، جهانگیر جهانگیری ، رضا داورنیا* ، محمد شاکرمی ، مهدی مرشدی
دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (5497 مشاهده)

زمینه و هدف: امروزه زوج­ها مشکلات شدید و فراگیری را در هنگام برقراری و حفظ روابط صمیمانه و ارضاء انتظارات و نیازهای یکدیگر تجربه می­کنند. ایجاد و حفظ روابط صمیمانه و ارضاء نیازهای روانی و عاطفی در جریان ازدواج یک مهارت و هنر است که علاوه بر سلامت روانی و تجارب سالم اولیه نیازمند داشتن نگرش­های منطقی و کسب مهارت­ها و انجام وظایف خاصی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی کارآیی مداخله آموزشی مبتنی بر مدل گاتمن بر صمیمیت زناشویی زنان انجام شد.

روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی و به شیوه پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل می­باشد. نمونه پژوهش حاضر را 24 زن واجد شرایط از زنان مراجعه کننده به مرکز همیاران سلامت روان شهر بجنورد در سال 1393 تشکیل میدادند که به شیوه در دسترس انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. در مرحله پیش آزمون، دو گروه بوسیله مقیاس صمیمیت زناشویی تامپسون و والکر 1983(MIS-17) مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس مداخله آموزشی به شیوه­ گاتمن در 6 جلسه 2 ساعته برای گروه آزمایش اجرا گردید، اما گروه کنترل مداخله­ای دریافت نکرد. پس از پایان جلسات آموزشی از هر دو گروه پس­ آزمون گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از SPSS-18 و روشهای آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس استفاده گردید.

یافته­ها: تجزیه و تحلیل داده­ها نشان داد که بین زنان دو گروه آزمایش و کنترل از لحاظ میزان صمیمیت زناشویی تفاوت معناداری وجود دارد و مداخله آموزشی مبتنی بر مدل گاتمن باعث ارتقاء صمیمیت زناشویی زنان گروه آزمایش شده است.

نتیجه گیری: مدل آموزشی گاتمن باعث بهبود روابط صمیمانه می­گردد. می­توان از این شیوه آموزشی در جهت غنی سازی روابط زناشویی استفاده نمود.

واژه‌های کلیدی: صمیمیت زناشویی، مدل گاتمن، زنان
متن کامل [PDF 133 kb]   (2977 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1395/12/14 | پذیرش: 1395/12/14 | انتشار: 1395/12/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi M, Zahrakar K, Jahangiri J, Davarniya R, Shakarami M, Morshedi M. Assessing the Efficiency of Educational Intervention Based on Gottman's Model on Marital Intimacy of Women. j.health 2017; 8 (1) :74-84
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-1164-fa.html

محمدی محمد، زهراکار کیانوش، جهانگیری جهانگیر، داورنیا رضا، شاکرمی محمد، مرشدی مهدی. بررسی کارآیی مداخله آموزشی مبتنی بر مدل گاتمن بر صمیمیت زناشویی زنان. سلامت و بهداشت. 1396; 8 (1) :74-84

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-1164-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( بهار 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.17 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4623