[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
:: دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1395 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 17-7 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر آموزش (خانواده محور و بیمار محور) از طریق نرم افزار چند‬رسانه ای بر بی‬ نظمی ضربان قلب ‬بیماران مبتلا به سکته قلبی حاد
سلیمان زند ، پروانه عسگری* ، فاطمه بهرام‬ نژاد ، فاطمه رفیعی
دانشگاه علوم پزشکی اراک
چکیده:   (5648 مشاهده)

زمینه و هدف: انفارکتوس عضله قلب یکی از شایعترین تشخیصها در بیماران بستری و یکی از عوامل مختل کننده سلامتی محسوب میشود. با توجه به بالا بودن هزینه های مراقبتی و عوارض متعدد بیماری های قلبی، این مطالعه با هدف «تعیین تاثیر آموزش (خانواده محور و بیمار محور) از طریق نرم افزار چند رسانه ای بر بی نظمی ضربان قلب بیماران مبتلا به سکته قلبی حاد» انجام شد.

روش کار: این کارآزمایی بالینی در فاصله مهر تا اسفند سال 93 در بخش مراقبت ویژه قلبی، بیمارستان امیرکبیر انجام شد. نمونه های پژوهش 60 بیمار پس از بروز اولین سکته قلبی بودند که به روش در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه کنترل (آموزش بیمار محور: 30 نفر) و مداخله (آموزش خانواده محور: 30نفر) قرار گرفتند. در بدو بستری تغییرات نوار قلب بیماران بررسی و با استفاده از چک لیست پژوهشگرساخته ثبت شد. سپس برای گروه مداخله آموزش به بیمار به همراه عضو فعال خانواده از طریق رایانه در سه حیطه غذایی، دارویی، حرکتی در سه جلسه 45-30 دقیقه ای انجام شد و در گروه کنترل همان محتوای آموزشی فقط به بیمار (بدون حضور خانواده) داده شد. سه ماه پس از مداخله تغییرات نوار قلب بیماران مجدداً بررسی شد. در نهایت تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار     SPSS-16 و آزمونهای آماری کای دو، تی مستقل و تی زوجی انجام شد.

یافته ها: دو گروه از نظر کلیه مشخصات دموگرافیک همگون بودند. نتایج ارزیابی نوع سکته­ قلبی بیماران در دو گروه کنترل و مداخله قبل از مطالعه نشان داد که بین دو گروه اختلاف معنادار وجود ندارد، اما سه ماه پس از مداخله دو گروه از نظر نوع بی نظمی ضربان قلب تفاوت معناداری را نشان دادند (001/0p<).

نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش به نظر میرسد آموزش خانواده محور در کاهش بی نظمیهای ضربان قلب از آموزش بیمار محور موثرتر است. لذا توصیه می شود مداخلات آموزشی مربوط به برنامه درمانی در بیماران انفارکتوس میوکارد با مشارکت خانواده ها انجام شود.

واژه‌های کلیدی: سکته قلبی، آموزش خانواده محور، آموزش بیمار محور، نرم افزار چند رسانه ای، تغییرات نوارقلب
متن کامل [PDF 212 kb]   (2591 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1394/12/13 | پذیرش: 1394/12/13 | انتشار: 1394/12/13
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zand S, Asgari P, Bahramnezhad F, Rafiei F. The effect of Two Educational Methods (Family- Centered and Patient-Centered) Multimedia Software on Dysrhythmia of Patients After Acute Myocardial Infarction. j.health 2016; 7 (1) :7-17
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-898-fa.html

زند سلیمان، عسگری پروانه، بهرام‬ نژاد فاطمه، رفیعی فاطمه. بررسی تاثیر آموزش (خانواده محور و بیمار محور) از طریق نرم افزار چند‬رسانه ای بر بی‬ نظمی ضربان قلب ‬بیماران مبتلا به سکته قلبی حاد. سلامت و بهداشت. 1395; 7 (1) :7-17

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-898-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.14 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4623