[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
:: دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1395 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 34-26 برگشت به فهرست نسخه ها
آگاهی بیماران بستری از حقوق بیمار و میزان رضایت آنها از رعایت آن در بیمارستان‬های آموزشی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران
حمید رواقی* ، محمدرضا گوهری ، داوود ادهم ، محمد مهرتک ، مهدی جعفری عوری ، آرزو آذری ، مسلم سلیمی‬ نژاد ، محمد علی شمسی
دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده:   (5603 مشاهده)

زمینه و هدف: بخش عمده‌ای از رضایتمندی بیماران در مراکز درمانی، مربوط به رعایت حقوق آنان توسط کارکنان مراکز می‌شود. با رعایت منشور حقوق بیمار، می‌توان از بیماران مراقبت‌های مؤثرتری به عمل آورد. این مطالعه با هدف بررسی میزان آگاهی بیماران بستری از حقوق بیمار و میزان رضایت آنها از رعایت حقوق بیمار انجام شد.

روش کار: مطالعه توصیفی- تحلیلی حاضر در سه بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. تعداد نمونه 306 بیمار به دست آمد و با در نظر گرفتن سنجش میزان آگاهی بیماران از منشور حقوق بیماران و نیز میزان رضایت از رعایت آن، در مجموع تعداد 612 پرسشنامه توزیع و جمع آوری شد. برای تحلیل یافته ها از آزمون های T-Test و ANOVA در نرم افزار SPSS-18 استفاده شد.

یافته ها: میانگین آگاهی بیماران از حقوق خود 4/83 درصد و میانگین رضایت بیماران از رعایت حقوق خود 9/68 درصد به دست آمد. بیشترین میزان آگاهی مربوط به محور اول، کمترین میزان آگاهی مربوط به محور سوم، بیشترین میزان رضایت مربوط به محور چهارم و کمترین میزان رضایت نیز مربوط به محور سوم منشور حقوق بیمار بود.

نتیجه گیری: با عنایت به اینکه کمترین میزان هم در بحث آگاهی و هم در بحث رضایت مربوط به محور سوم منشور حقوق بیمار یعنی حق انتخاب و تصمیم گیری آزادانه بیمار در دریافت خدمات بود، به نظر میرسد که باید توجه مدیران بیمارستان ها هم به اطلاع رسانی و آموزش این محور به بیماران و هم به رعایت مفاد این محور از طرف ارائه دهندگان خدمات سلامت، به منظور دستیابی به میزان رضایت بالاتر بیمار، هرچه بیشتر مدنظر قرار بگیرد.

واژه‌های کلیدی: منشور حقوق بیمار، بیمارستان، رضایت
متن کامل [PDF 135 kb]   (2332 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1394/12/12 | پذیرش: 1394/12/12 | انتشار: 1394/12/12
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ravaghi H, Gohari M, Adham Marellelu D, Mehrtak M, Jafari Oori M, Azari A, et al . Assessing the Inpatients Awareness from Patients Rights and Their Satisfaction from Observance of That Rights in the General-Educational Hospitals of Tehran University of Medical Sciences. j.health 2016; 7 (1) :26-34
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-892-fa.html

رواقی حمید، گوهری محمدرضا، ادهم داوود، مهرتک محمد، جعفری عوری مهدی، آذری آرزو، و همکاران.. آگاهی بیماران بستری از حقوق بیمار و میزان رضایت آنها از رعایت آن در بیمارستان‬های آموزشی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران. سلامت و بهداشت. 1395; 7 (1) :26-34

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-892-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( بهار 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4623