زمینه و هدف: این مقاله مدیریت خطر فرآیند حمل و نقل ریلی یک تونل بلند را حین پیشروی بررسی میکند. روش کار: آنالیز خطر با استفاده از روش تحلیل حالات شکست و پیامدها و براساس توصیههای QS9000 و SAE J1739 انجام شد. حالات بالقوۀ 8 شکست تعیین و اثرات هر شکست مشخص گردید. با استفاده از شدت پیامد هر شکست، علل بالقوه و احتمال وقوع آن، عدد اولویت خطر هر شکست محاسبه و با استفاده از اعداد خطر بدستآمده، کلیۀ مخاطرات رتبهبندی شدند. اثربخشی اقدامات پیشگیرانه توصیهشده نیز محاسبه و تعیین گردید. یافته ها: نتایج بدستآمده نشان داد که کلیه شکستهای مطالعه شده دارای بالاترین شدت پیامد یعنی 10 میباشند، لذا در گروه شکستهای بحرانی دستهبندی شدند. سایش چرخ لکوموتیو و واگنها، دارای بیشترین احتمال وقوع یعنی 6 و شکستگی طولی ریل دارای رتبه تشخیص 6 یعنی کمترین احتمال تشخیص در میان کلیه شکستهای مطالعهشده هستند. در شرایط موجود، برهم خوردن تراز عرضی تراورس و خرابی ریل با عدد اولویت خطر 200 بالاترین خطر را دارند. نتیجه گیری: اعمال کنترلهای توصیهشده بطور قابل توجهی بر کاهش حوادث و توقف کار تأثیر دارد.
Jafari M, Gharari N, Ghorbani G. Risk Management and the Effectiveness of the Control Measures in Safety of Rolling Stock of Alborz Tunnel. j.health 2012; 3 (1) :7-17 URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-78-fa.html
جعفری محمد جواد، قراری نورالدین، قربانی غلامرضا. مدیریت خطر و اثر بخشی اقدامات پیشگیرانه در ایمنی ناوگان ریلی تونل البرز. سلامت و بهداشت. 1391; 3 (1) :7-17