:: دوره 15، شماره 3 - ( پاییز 1403 ) ::
جلد 15 شماره 3 صفحات 365-357 برگشت به فهرست نسخه ها
وضعیت همبستگی ذهن‌آگاهی با افسردگی، اضطراب و عوامل مرتبط در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی خلخال
مهران رستمی ورنوسفادرانی* ، فائزه قره داغی ، عبداله اسدی ، وحیده آقامحمدی
دانشکده علوم پزشکی خلخال، خلخال، ایران
چکیده:   (210 مشاهده)
زمینه و هدف: ذهن‌آگاهی به‌عنوان یک مفهوم روان‌شناختی که به توانایی فرد برای توجه به تجربیات حال حاضر و قدرت تنظیم و کنترل آنها اشاره دارد، می‌تواند نقش مهمی در سلامت روان داشته باشد. همچنین، افسردگی و اضطراب به‌عنوان دو مشکل شایع در جامعه دانشجویی شناخته شده‌اند که می‌توانند عملکرد تحصیلی و روان‌شناختی دانشجو را تحت‌تأثیر قرار دهند. باتوجه ‌به اهمیت ذهن‌آگاهی و تأثیر آن، این پژوهش باهدف بررسی ارتباط بین ذهن‌آگاهی، افسردگی، اضطراب و عوامل دموگرافیک در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی خلخال انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی است که بر روی 106  نفر از دانشـجویان دانشـکده علوم پزشکی خلخال پس از تعیین حجم نمونه انجام شد. ابزار پژوهش پرسش‌نامه چهارقسمتی (اطلاعات دموگرافیک و تن‌سنجی، افسـردگی بک، اضطراب بک، پنج‌وجهی ذهن‌آگاهی) بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری پیرسـون و رگرسیون تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته ها: بر اساس نتایج مطالعه 9/1 درصد از دانشجویان به شدت افسرده، 6/22 درصد به شدت مضطرب بودند. همچنین نتایج حاکی از آن بود که بین نمره کلی افسردگی با ذهن‌آگاهی ارتباط معکوس معنادار (001/0 (p=و بین اضطراب با ذهن‌آگاهی ارتبـاط آماری معنی دار (0001/0(p= وجود داشت. مدل رگرسیونی چندگانه خطی نشان داد اضطراب و افسردگی توان پیشگویی‌کنندگی تغییرات میانگین نمره ذهن‌آگاهی را داشتند (45/38=R2).
نتیجه‌گیری: مجموعه یافته‌های این پژوهش نشان داد که ذهن‌آگاهی ارتباط معناداری با افسردگی و اضطراب دارد و رابطه معنادار معکوسی بین نمره کلی اضطراب و ذهن‌آگاهی وجود دارد؛ بنابراین، توجه به ذهن‌آگاهی به‌عنوان یکی از عوامل اثرگذار بر سلامت حائز اهمیت است.
 
واژه‌های کلیدی: ذهن‌آگاهی، افسردگی، اضطراب، دانشجویان
متن کامل [PDF 244 kb]   (148 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/10/8 | پذیرش: 1403/7/10 | انتشار: 1403/7/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 3 - ( پاییز 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها