زمینه و هدف: اشتغال به کار خوب، ادامه تحصیل، نگرش نسبت به رشته و رضایت از محل تحصیل از شاخصهای مسئولیت پذیری دانشگاهها به حساب میآید. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت اشتغال به کار و بررسی ارتباط آن با نگرش و رضایت از محل تحصیل دانش آموختگان سالهای 1395-1390 دانشکده بهداشت اردبیل در سال 1400 انجام گرفت. روش کار: در این مطالعه مقطعی، تعداد 340 نفر از دانش آموختگان دانشکده بهداشت به روش سرشماری انتخاب شدند. داده ها با پرسشنامه های نگرش و سنجش رضایت گردآوری شد و در نرم افزار SPSS-18 تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها:مشخص شد که 20 تا 32 درصد دانش آموختگان هنوز جذب کار نشده اند. 79 نفر (بیش از 23%)، ادامه تحصیل داده اند. 14 نفر (1/4%) عدم رضایت، 16 نفر (7/4%) رضایت کم، 69 نفر (3/20%) رضایت متوسط، 146 نفر (9/42%) رضایت زیاد و 95 نفر (9/27%) رضایت خیلی زیاد از محل تحصیل داشتند. نسبت به محل تحصیل، 58 درصد نگرش مثبت (خوب و خیلی خوب) و 20 درصد نگرش منفی داشتند. نگرش و رضایت شاغلین بهتر از بیکاران بود و ارتباط معناداری بین سن، جنسیت، وضعیت تاهل و اشتغال به کار وجود داشت (001/0p=). نتیجه گیری: نتایج نشان داد وضعیت اشتغال به کار و ادامه تحصیل در دانش آموختگان مطلوب نیست اما نگرش و میزان رضایت نسبت به محل تحصیل و رشته تحصیلی، خوب بود. مدیران دانشکده و دانشگاه میتوانند در تصمیمگیری منطقی و بخصوص مهارتی محور کردن دوره های آموزشی و افزایش توانمندی دانشجویان برای راه اندازی کسب و کارها کمک نمایند. بعلاوه، وزارت بهداشت میتواند به جای جذب حجمی دانشجو، به جذب مبتنی بر نیازهای استانها اقدام کند.
Hamidzadzadeh Arbabi Y, Zandian H. A Study of Employment Status and Its Relationship with Attitudes and Satisfaction with the Place of Study:
A Cross-sectional Study of Health School Graduates. j.health 2023; 13 (4) :537-547 URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2676-fa.html
حمیدزاده اربابی * یوسف، زندیان حامد. بررسی وضعیت اشتغال به کار و ارتباط آن با نگرش و رضایتمندی از محل تحصیل: مطالعه مقطعی دانشآموختگان رشته های بهداشتی. سلامت و بهداشت 1401; 13 (4) :547-537