زمینه و هدف: برای حفظ و ارتقای سلامتی، تصحیح بهبود سبک زندگی امری ضروری است. سبک زندگی ارتقادهنده سلامت یکی از معیارهای تعیین کننده سلامت میباشد و عوامل مختلفی در اتخاذ این سبک زندگی نقش دارند. هدف مطالعه تعیین وضعیت سبک زندگی ارتقادهنده سلامتی در دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی اردبیل بود. روش کار: این مطالعه مقطعی با شرکت 215 نفر از دانشجویان پرستاری انجام شد. روش نمونه گیری سرشماری بود. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه سبک زندگی ارتقادهنده سلامت والکر استفاده گردید. داده ها با روش آمار توصیفی و آزمون آماری تی مستقل با استفاده از نرم افزار spss-22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: میانگین نمره سبک زندگی ارتقادهنده سلامت 37/7±88/107 بود. بین ابعاد رشد معنوی، مسئولیت پذیری سلامتی، مدیریت استرس، تغذیه و فعالیت جسمانی با جنسیت ارتباط معنی دار وجود داشت. کمترین میانگین در بین ابعاد سبک زندگی ارتقادهنده سلامتی مربوط به بعد مدیریت استرس71/2±18/15 و بیشترین نمره مربوط به بعد مسئولیتپذیری سلامتی 89/3±97/20 بود. نتیجه گیری: وضعیت سبک زندگی ارتقادهنده سلامتی در دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی اردبیل نامطلوب بود. بنابراین نیاز به برنامه ریزی دقیقتر جهت بهبود وضعیت سبک زندگی ارتقادهنده سلامت در دانشجویان پرستاری احساس میشود.
Asadi H, Habibi Soola A, Davari M. Study of the Health-promoting Lifestyle Status in Nursing Students of Ardabil School of Nursing and Midwifery 2019. j.health 2023; 13 (4) :527-536 URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2675-fa.html
اسدی حسین، حبیبی سولا * عقیل، داوری مهناز. بررسی وضعیت سبک زندگی ارتقادهنده سلامتی در دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی اردبیل، سال1399. سلامت و بهداشت 1401; 13 (4) :536-527