[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
:: دوره 13، شماره 4 - ( زمستان 1401 ) ::
جلد 13 شماره 4 صفحات 494-484 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین چابکی سازمانی با درجه اعتباربخشی در بیمارستان‫ های دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
اولیاء زارع ** ، خدیجه چاله چاله
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، ایران
چکیده:   (608 مشاهده)
زمینه و هدف: چابکی سازمانی بعنوان یک مزیت رقابتی و عامل مهمی برای اثربخشی بیمارستان است. این مطالعه با هدف بررسی رابطه چابکی سازمانی با درجه اعتباربخشی بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انجام گردید.
روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی و به صورت مقطعی در سال 1398 انجام شد. جامعه آماری، کارکنان بیمارستانهای منتخب دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بودند. تمایل به شرکت در پژوهش، اشتغال در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و داشتن حداقل 2 سال سابقه کار به عنوان معیارهای ورود به مطالعه، و عدم تمایل شرکت کننده به همکاری در هر مرحله از پژوهش و نیز نقص در تکمیل پرسشنامه به عنوان معیارهای خروج از پژوهش در نظر گرفته شدند. حجم نمونه بر اساس فرمولهای آماری 382 نفر برآورد گردید و نمونه‌گیری به روش تصادفی چندمرحله‌ای انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه استاندارد چابکی سازمانی بود. روایی پرسشنامه‌ از طریق اخذ نظر اساتید و صاحب‌نظران تأیید و پایایی پرسشنامه‌ به روش آلفای کرونباخ (88/0) محاسبه گردید. برای تحلیل داده‌ها ازآمار توصیفی و استنباطی (آزمون t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون) و از نرم‌افزار spss-16 استفاده شد.
یافته ها: یافته ها نشان دادند بین مولفه چابکی سازمانی با درجه اعتباربخشی یک و دو رابطه معناداری وجود داشت (001/0>p). ضمناً بیشترین میانگین چابکی سازمانی مربوط به بیمارستان شهید چمران با میانگین 80/150 و کمترین میانگین مربوط به بیمارستان محمدکرمانشاهی با میانگین 52/103 بود. مولفه محرکهای چابکی با هیچکدام از دو درجه اعتباربخشی بیمارستانها همبستگی معناداری نداشت.
نتیجه گیری: با توجه به ارتباط مثبت چابکی سازمانی با درجه اعتباربخشی بیمارستانها، لازم است مدیران در راستای افزایش چابکی سازمانی توجه بیشتری به تقویت اجرای فرایند اعتباربخشی مراکز داشته باشند و اقدامات اصلاحی در خصوص محتوای استانداردها، شیوه ارزیابی و تربیت ارزیابان اعمال نمایند.
 
واژه‌های کلیدی: چابکی سازمانی، درجه اعتباربخشی، بیمارستان‫های کرمانشاه
متن کامل [PDF 250 kb]   (357 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/12/6 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1401/12/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zare O, Chalehchaleh K. The Relationship between Organizational Agility and the Degree of Accreditation in Hospitals of Kermanshah University of Medical Sciences. j.health 2023; 13 (4) :484-494
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2670-fa.html

زارع * اولیاء، چاله چاله خدیجه. رابطه بین چابکی سازمانی با درجه اعتباربخشی در بیمارستان‫ های دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه. سلامت و بهداشت. 1401; 13 (4) :484-494

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2670-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 4 - ( زمستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.17 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4623