[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
:: دوره 12، شماره 3 - ( پاییز 1400 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 396-385 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل پرسید پروسید بر میزان رضایت بیماران از مهارت‫ های ارتباطی کارورزان پزشکی در مرکز آموزشی درمانی شریعتی تهران
فضل الله غفرانی پور ، فضل الله احمدی ، سعیده غفاری فر **
دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (1054 مشاهده)
زمینه و هدف: برقراری ارتباط نامناسب شایعترین دلیل شکایت بیماران از پزشکان میباشد. علیرغم انجام مداخلات متعدد برای آموزش مهارتهای ارتباطی به پزشکان، یا تاثیر این مداخلات در میزان رضایت بیماران ، این مقوله مورد بررسی قرار نگرفته و یا افزایش میزان رضایت بیماران مختصر بوده است. با توجه به اینکه انجام مداخلات مبتنی بر تئوریها و مدلهای تغییر رفتار منجر به افزایش اثر بخشی مداخلات آموزشی میشود، در این مقاله نقش مداخله آموزشی مبتنی بر مدل پرسید پروسید بر افزایش میزان رضایت بیماران به تفکیک هر یک از مهارتهای ارتباطی کارورزان پزشکی گزارش میشود.  
روش کار: در این مطالعه، در قالب بخشی از یک مطالعه نیمه تجربی، در بخش داخلی جنرال مرکز آموزشی درمانی شریعتی تهران، با استفاده از پرسشنامه روا و پایا شده، میزان رضایت به ترتیب 242، 231، 223 و 254 بیمار از مهارتهای ارتباطی 70 کارورز، در مقاطع زمانی پیش، بلافاصله، دو هفته و چهار هفته بعد از مداخله، سنجیده و تحلیل و. قویترین و ضعیفترین مهارتهای ارتباطی کارورزان تعیین شدند.
یافته ها: در هر 4 مقطع زمانی در انجام این پژوهش، میزان رضایت بیماران از مهارتهای ارتباطی کارورزان بین 31 تا 50 از 70 بود. بیماران از رفتار گرم، دوستانه و توام با احترام کارورزان بیشترین میزان رضایت را داشتند و کمترین میزان رضایت آنها مربوط به مهارت کارورزان در بها دادن به نظرات آنها در فرایند تصمیم گیری برای تشخیص و درمان مشکلاتشان بود.
نتیجه‌گیری: میزان رضایت بیماران از مهارتهای ارتباطی کارورزان در این پژوهش در حد متوسط رو به بالا بود. پیشنهاد میشود مبتنی بر نتایج رضایت سنجی بعمل آمده، به کارورزان پس خوراند سازنده ارائه شود تا در سایه ارتقاء مهارتهای ارتباطی موجبات افزایش رضایت بیماران فراهم گردد.
واژه‌های کلیدی: رضایت بیمار، مهارت‫های ارتباطی، کارورز پزشکی
متن کامل [PDF 357 kb]   (430 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/9/4 | پذیرش: 1400/8/10 | انتشار: 1400/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghofranipour F, Ahmadi F, Ghaffarifar S. The Effect of the Educational Intervention based on the PRECEDE PROCEED Model on Patients' Satisfaction with Medical Interns’ Communication Skills. j.health 2021; 12 (3) :385-396
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2470-fa.html

غفرانی پور فضل الله، احمدی فضل الله، غفاری فر * سعیده. تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل پرسید پروسید بر میزان رضایت بیماران از مهارت‫ های ارتباطی کارورزان پزشکی در مرکز آموزشی درمانی شریعتی تهران. سلامت و بهداشت. 1400; 12 (3) :385-396

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2470-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 3 - ( پاییز 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4623