زمینه و هدف: برقراری ارتباط نامناسب شایعترین دلیل شکایت بیماران از پزشکان میباشد. علیرغم انجام مداخلات متعدد برای آموزش مهارتهای ارتباطی به پزشکان، یا تاثیر این مداخلات در میزان رضایت بیماران ، این مقوله مورد بررسی قرار نگرفته و یا افزایش میزان رضایت بیماران مختصر بوده است. با توجه به اینکه انجام مداخلات مبتنی بر تئوریها و مدلهای تغییر رفتار منجر به افزایش اثر بخشی مداخلات آموزشی میشود، در این مقاله نقش مداخله آموزشی مبتنی بر مدل پرسید پروسید بر افزایش میزان رضایت بیماران به تفکیک هر یک از مهارتهای ارتباطی کارورزان پزشکی گزارش میشود. روش کار: در این مطالعه، در قالب بخشی از یک مطالعه نیمه تجربی، در بخش داخلی جنرال مرکز آموزشی درمانی شریعتی تهران، با استفاده از پرسشنامه روا و پایا شده، میزان رضایت به ترتیب 242، 231، 223 و 254 بیمار از مهارتهای ارتباطی 70 کارورز، در مقاطع زمانی پیش، بلافاصله، دو هفته و چهار هفته بعد از مداخله، سنجیده و تحلیل و.قویترین و ضعیفترین مهارتهای ارتباطی کارورزان تعیین شدند. یافته ها: در هر 4 مقطع زمانی در انجام این پژوهش، میزان رضایت بیماران از مهارتهای ارتباطی کارورزان بین 31 تا 50 از 70 بود. بیماران از رفتار گرم، دوستانه و توام با احترام کارورزان بیشترین میزان رضایت را داشتند و کمترین میزان رضایت آنها مربوط به مهارت کارورزان در بها دادن به نظرات آنها در فرایند تصمیم گیری برای تشخیص و درمان مشکلاتشان بود. نتیجهگیری: میزان رضایت بیماران از مهارتهای ارتباطی کارورزان در این پژوهش در حد متوسط رو به بالا بود. پیشنهاد میشود مبتنی بر نتایج رضایت سنجی بعمل آمده، به کارورزان پس خوراند سازنده ارائه شود تا در سایه ارتقاء مهارتهای ارتباطی موجبات افزایش رضایت بیماران فراهم گردد.
Ghofranipour F, Ahmadi F, Ghaffarifar S. The Effect of the Educational Intervention based on the PRECEDE PROCEED Model on Patients' Satisfaction with Medical Interns’ Communication Skills. j.health 2021; 12 (3) :385-396 URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2470-fa.html
غفرانی پور فضل الله، احمدی فضل الله، غفاری فر * سعیده. تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل پرسید پروسید بر میزان رضایت بیماران از مهارت های ارتباطی کارورزان پزشکی در مرکز آموزشی درمانی شریعتی تهران. سلامت و بهداشت. 1400; 12 (3) :385-396