[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
:: دوره 12، شماره 1 - ( بهار 1400 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 129-116 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی شایستگی رهبری آموزشی درگروه‫های بالینی دانشگاه‌های علوم پزشکی
فیروزه اسدزاده منیر ، توران سلیمانی ، صدر الدین ستاری ، معصومه خیرخواه
دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
چکیده:   (1329 مشاهده)
زمینه و هدف: توجه به نقش ﻣﺪﻳﺮان دانشگاههای علوم پزشکی به دﻟﻴﻞ ﺗﻨﻮع اﻣﻮر اﺟﺮاﻳﻲ،آموزشی و درمانی و ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﻣﺨﺘﻠﻒ، اﻋﻀﺎی ﻫﻴﺌﺖ ﻋﻠﻤﻲ، و داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن و مددجویان، جهت ارائه بهتر وظایف، ﻧﻴﺎزﻣﻨﺪ دستیابی به شایستگی رﻫﺒﺮی است. این پژوهش با هدف طراحی الگوی شایستگی رهبران آموزش در گروههای بالینی دانشگاههای علوم پزشکی صورت گرفته است.
روش کار: جمعیت مورد مطالعه را 15 نفر از معاونین و مدیران گروههای بالینی (در شهرهای شمالغرب کشور) تشکیل میدادند. به منظورگردآوری داده ها ازمصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. متن مصاحبه با خبرگان و مقوله‌های مستخرج از تحلیل مصاحبه‌ها با روش تحلیل کیفی محتوا به صورت جداگانه مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها: نتایج بدست آمده با حذف موارد تکراری و ادغام موارد مشابه در نهایت حاکی از شناسایی 37 شایستگی در پنج دسته شایستگی (رهبری در آموزش بالینی، ارزیابی خود و ارزشیابی عملکرد آموزشی، توسعه مهارتهای بالینی دانشجو، شایستگی فردی، منابع انسانی) بود که این مجموعه شامل 12 شایستگی رهبری بالینی، 5 شایستگی ارزیابی و 7 شایستگی افزایش مهارت دانشجو، 10 شایستگی فردی و 2 شایستگی در منابع انسانی میباشد.
نتیجه گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشاندهنده داشتن مهارتهای مختلف در مدیران گروههای آموزشی بود که به نظر میرسد با تدابیر خاص وزارت بهداشت در مورد چالشهای مدیران و رهبران آموزشی و همچنین گذراندن یک دوره کوتاه روشهای مدیریت بالینی برای این عزیزان ضروری بنظر میرسد.
واژه‌های کلیدی: شایستگی، رهبری آموزشی، گروه‫های بالینی
متن کامل [PDF 289 kb]   (464 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/3/4 | پذیرش: 1400/2/10 | انتشار: 1400/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asadzadeh Monir F, Soleimani T, Sattari S, Kheirkhah M. Developing a Model of Educational Leadership Competency in Clinical Departments of Medical Universities Developing a Model of Educational Leadership Competency in Clinical Departments of Medical Universities. j.health 2021; 12 (1) :116-129
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2373-fa.html

اسدزاده منیر فیروزه، سلیمانی * توران، ستاری صدر الدین، خیرخواه معصومه. طراحی الگوی شایستگی رهبری آموزشی درگروه‫های بالینی دانشگاه‌های علوم پزشکی. سلامت و بهداشت. 1400; 12 (1) :116-129

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2373-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( بهار 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4623