طراحی الگوی شایستگی رهبری آموزشی درگروههای بالینی دانشگاههای علوم پزشکی
|
فیروزه اسدزاده منیر ، توران سلیمانی ، صدر الدین ستاری ، معصومه خیرخواه ![](./files/0allsites/images/pubmed20.png) |
دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران |
|
چکیده: (1330 مشاهده) |
زمینه و هدف: توجه به نقش ﻣﺪﻳﺮان دانشگاههای علوم پزشکی به دﻟﻴﻞ ﺗﻨﻮع اﻣﻮر اﺟﺮاﻳﻲ،آموزشی و درمانی و ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﻣﺨﺘﻠﻒ، اﻋﻀﺎی ﻫﻴﺌﺖ ﻋﻠﻤﻲ، و داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن و مددجویان، جهت ارائه بهتر وظایف، ﻧﻴﺎزﻣﻨﺪ دستیابی به شایستگی رﻫﺒﺮی است. این پژوهش با هدف طراحی الگوی شایستگی رهبران آموزش در گروههای بالینی دانشگاههای علوم پزشکی صورت گرفته است.
روش کار: جمعیت مورد مطالعه را 15 نفر از معاونین و مدیران گروههای بالینی (در شهرهای شمالغرب کشور) تشکیل میدادند. به منظورگردآوری داده ها ازمصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. متن مصاحبه با خبرگان و مقولههای مستخرج از تحلیل مصاحبهها با روش تحلیل کیفی محتوا به صورت جداگانه مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها: نتایج بدست آمده با حذف موارد تکراری و ادغام موارد مشابه در نهایت حاکی از شناسایی 37 شایستگی در پنج دسته شایستگی (رهبری در آموزش بالینی، ارزیابی خود و ارزشیابی عملکرد آموزشی، توسعه مهارتهای بالینی دانشجو، شایستگی فردی، منابع انسانی) بود که این مجموعه شامل 12 شایستگی رهبری بالینی، 5 شایستگی ارزیابی و 7 شایستگی افزایش مهارت دانشجو، 10 شایستگی فردی و 2 شایستگی در منابع انسانی میباشد.
نتیجه گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشاندهنده داشتن مهارتهای مختلف در مدیران گروههای آموزشی بود که به نظر میرسد با تدابیر خاص وزارت بهداشت در مورد چالشهای مدیران و رهبران آموزشی و همچنین گذراندن یک دوره کوتاه روشهای مدیریت بالینی برای این عزیزان ضروری بنظر میرسد. |
|
واژههای کلیدی: شایستگی، رهبری آموزشی، گروههای بالینی |
|
متن کامل [PDF 289 kb]
(464 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/3/4 | پذیرش: 1400/2/10 | انتشار: 1400/2/10
|
|
|
|