دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری
چکیده: (1650 مشاهده)
زمینه و هدف:عوامل اثرگذار از مهمترین و در عین حال از بحث انگیزترین مباحث حوزه آموزش است. بر این اساس تعاریف متعدد و الگوهای متفاوتی برای ارزیابی اثربخشی آموزش و عوامل موثر بر آن شکل گرفته است. این پژوهش با هدف بررسی عوامل اثرگذار بر انتقال آموزش در کارکنان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شده است. روش کار: پژوهش حاضر، کاربردی وازلحاظکنترلمتغیرهاغیرآزمایشیاست. جامعه آماری در پژوهش حاضر کلیه کارشناسان و کارکنان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 96 بودند که تعداد آنها بالغ بر 3000 نفر بود. حجم نمونه محاسبه شده بر اساس فرمول کوکران با احتساب 15 درصد ریزش 358 نفر محاسبه گردید. ابزار اصلی تحقیق شامل دو پرسشنامه استاندارد، مبتنی بر طیف امتیازی لیکرت بود. در این پژوهش از تحلیل رگرسیون خطی و معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد بیشترین تاثیر را متغیر محتوای آموزش با ضریب تعیین (54/0) و کمترین تاثیر را جو سازمانی با ضریب تعیین (077/0) بر اثربخشی انتقال آموزش در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران داشتهاند. نتیجه گیری: بر اساس نتایج حاصله از آزمون فرضیات و بدست آوردن میزان تاثیرگذاری هر یک از متغیرهای مستقل پژوهش بر انتقال آموزش میتوان نتیجه گرفت که با افزایش سطح و کیفیت محتوای آموزشی شاهد روند مناسبتری درانتقال آموزش در کارکنان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران خواهیم بود و هزینههای کمتری برای سازمان ایجادمیکند.
Erfani Khanghahi M, Ebadi Fard Azar F, Ebadi Fard Azar G. A Model of Effective Factors on Educational Transfer among Health Deputy Staff of Iran University of Medical Sciences. j.health 2020; 11 (2) :203-212 URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2167-fa.html
عرفانی خانقاهی * معصومه، عبادی فرد آذر فربد، عبادی فرد آذر گلرخ. ارائه مدل عوامل اثرگذار بر انتقال آموزش
در کارکنان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران. سلامت و بهداشت. 1399; 11 (2) :203-212