[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
:: دوره 10، شماره 2 - ( تابستان 1398 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 168-156 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر برنامه آموزشی بر فعالیت فیزیکی و خواب بیماران همودیالیزی: کاربردی از تئوری خودکارآمدی
طاهره رمضانی ، غلامرضا شریفی راد ، ذبیح الله قارلی پور ، شهاب پاپی ، سیامک محبی **
دانشگاه علوم پزشکی قم
چکیده:   (3347 مشاهده)
زمینه و هدف: بیماران همودیالیزی دارای فعالیت فیزیکی منظم و خواب مناسب، در وضعیت سلامت جسمی و روحی بهتری قرار دارند. از آنجا که افزایش خودکارآمدی بیماران میتواند سبب افزایش رفتارهای مورد نظر گردد، لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر تئوری خودکارآمدی بر فعالیت فیزیکی و خواب بیماران همودیالیزی انجام شد.
روش کار: این پژوهش، یک مطالعه مداخله­ای بود که در شهر قم در ­سال 1395 انجام شد. جامعه پژوهش شامل ۷۰ بیمار همودیالیزی (35 نفر در هر گروه) بود. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، خودکارآمدی (SUPPH) و پرسشنامه محقق ­ساخته روا و پایای فعالیت فیزیکی و خواب بود که در دو مرحله قبل و 3 ماه بعد از آموزش جمع آوری شد. برنامه آموزشی مبتنی بر تئوری خودکارآمدی برای گروه مداخله طی 2 جلسه نیم ساعته اجرا شد. تجزیه و تحلیل داده ها با­ استفاده از نرم­افزار spss-16 و آزمون­ های آماری تی­ مستقل، تی­ زوجی، کای ­اسکوئر و مان­ویتنی، در ­سطح معنی ­داری 05/0 انجام شد.
یافته ها: در گروه مداخله میانگین نمرات خودکارآمدی و فعالیت فیزیکی و خواب قبل و بعد از آموزش اختلاف معنیداری داشت (001/0p<). همچنین بین میانگین نمرات خودکارآمدی و فعالیت فیزیکی و خواب بعد از آموزش در دو گروه مداخله و شاهد اختلاف معنی ‌داری وجود داشت (001/0p<). اما در مورد اضافه وزن بین دو جلسه دیالیز (445/0=p) و فشارخون سیستولیک (241/0=p) در گروه مداخله و شاهد بعد از آموزش اختلاف معنی ­داری مشاهده نشد.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش بیماران همودیالیزی با استفاده از تئوری خودکارآمدی در انجام رفتارهای صحیح فعالیت فیزیکی و خواب تأثیرگذار بود. لذا توصیه می شود که این تئوری در کنار روش های آموزشی سنتی به کار گرفته شود.
واژه‌های کلیدی: همودیالیز، آموزش، تئوری خودکارآمدی، فعالیت فیزیکی، خواب
متن کامل [PDF 180 kb]   (1533 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/3/27 | پذیرش: 1398/3/27 | انتشار: 1398/3/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ramezani T, Sharifirad G, Gharlipour Z, Papi S, Mohebi S. The Effect of Educational Program on Physical Activity and Sleep in Hemodialysis patients: Applying the Self-Efficacy Theory. j.health 2019; 10 (2) :156-168
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-1849-fa.html

رمضانی طاهره، شریفی راد غلامرضا، قارلی پور ذبیح الله، پاپی شهاب، محبی * سیامک. تأثیر برنامه آموزشی بر فعالیت فیزیکی و خواب بیماران همودیالیزی: کاربردی از تئوری خودکارآمدی. سلامت و بهداشت. 1398; 10 (2) :156-168

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-1849-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( تابستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.15 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4623