زمینه و هدف: آموزش و پژوهش دو رکن اصلی دانشگاه و به مانند دو بال یک پرنده، لازم و ملزوم همدیگر هستند. ارزشیابی برنامههای آموزشی از وظایف اصلی دانشگاههای علوم پزشکی کشور محسوب میشود. ارزشیابی درونی یکی از ابزارهای اعتبارسنجی است و نشاندهنده شرایط موجود از دیدگاه فراگیران و فرادهندگان میباشد. این مطالعه با هدف تعیین مشخصات و وضعیت آموزشی موجود رشته کاردانی بهداشت محیط دانشکده بهداشت و ارائه فیدبک، انجام شده است.
روش کار: این مطالعه یک مطالعه توصیفی و تحلیلی مقطعی بود که در 7 حوزه از 9 حوزه بر اساس ده گام راهنمای ارزشیابی درونی اجرا شد. دادهها و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از ابزارهایی مانند تماس تلفنی، نامهنگاری، چک لیست و پرسشنامه، از 45 نفر دانشجو جمعآوری گردید. اطلاعات گردآوریشده با استفاده از نرم افزارSPSS تجزیه و تحلیل شد. پس از پایان برنامه، برای اخذ پسخوراند لازم به مسئولان دانشکده و EDC دانشگاه ارسال شد.
یافتهها: در این مطالعه، میانگین سنی دانشجویان مورد پژوهش 3/20 سال، 8/97% دانشجویان مجرد، 33% از دانشجویان مذکر و 67% مونث، 100% دانشجویان غیر شاغل، 53% از دانشجویان بومی استان و بقیه غیر بومی تعیین گردید. 72 شاخص توسط اعضای کمیته ارزیابی درونی دانشکده تعیین شد و ارزیابی گردید. نتایج نشان داد که وضعیت آموزشی رشته کاردانی بهداشت محیط دانشکده بهداشت در سطح نیمه مطلوب قرار دارد. میانگین امتیاز، 33/48 امتیاز از 72 امتیاز بود که در سطح نیمهمطلوب قرار گرفت. بعبارتی، 28% شاخصها مطلوب، 46% نیمهمطلوب و 26% شاخصها نیز نامطلوب ارزیابی گردید. در حوزه دانشجویان نیز 8 شاخص بررسی گردید. 19 امتیاز از 24 امتیاز بدست آمد و وضعیت آموزشی دانشجویان در سطح مطلوب ارزیابی گردید.
نتیجهگیری: این ارزیابی حدود 30 پیشنهاد مهم را جهت توسعه کمی و کیفی دانشکده و گروه بهداشت محیط و رشته بهداشت محیط برای مسئولان ارائه نمود، طوری که کمیتهای جهت پیگیری و به ثمر رساندن آن پیشنهادها تشکیل گردید. مهمترین مزیت این طرح، تدوین آئیننامه داخلی گروه بهداشت محیط بود.
Hamidzadeh arbabi Y, Sadegi H, Aligadri M, Hazrati S, Mokhtari A, Sadig A, et al . Internal Evaluation Profile and Educational Status of Environmental Health Technician Students of Medical Sciences. j.health 2010; 1 (2) :42-51 URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-141-fa.html
حمیدزاده اربابی یوسف، صادقی هادی، عالیقدری مرتضی، حضرتی صادق، مختاری مهندس سید احمد، صدیق مهندس انوشیروان، و همکاران.. ارزیابی درونی مشخصات فردی و وضعیت آموزشی دانشجویان کاردانی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. سلامت و بهداشت. 1389; 1 (2) :42-51