زمینه و هدف: کمخونی ناشی از فقر آهن یکی از شایعترین کمبودهای تغذیهای در سراسر جهان و از عمدهترین مسائل بهداشت همگانی در کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه بویژه در میان کودکان و زنان است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر خلخال در مورد کمخونی فقر آهن انجام شده است.
روش کار: این مطالعه بصورت نیمه تجربی- مداخلهای، بر روی 600 نفر از دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر خلخال در دو گروه مداخله و کنترل (هر گروه 300 نفر) انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک و سئوالات سنجش آگاهی، نگرش و عملکرد بود، که قبل و 8 هفته بعد از مداخله (آموزش بصورت سخنرانی، بحث و توزیع پمفلت در مورد کمخونی فقر آهن) توسط دانش آموزان تکمیل و سپس دو گروه (نتایج پیش آزمون و پس آزمون) با هم مقایسه شدند. دادهها با استفاده از نرمافزار آماریSPSS 11.5 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج مطالعه اختلاف آماری معنیداری بین نمرات آگاهی، نگرش و عملکرد در دو گروه بعد از مداخله نشان نداد. نتایج آزمون رگرسیون لجستیک نشان داد که شغل و تحصیلات پدر جزو عوامل پیشگوییکننده بودند.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش، اجرای برنامه آموزشی بلند مدت و استفاده از روشهای مختلف آموزش بهداشت بخصوص آموزشهای رسانهای، برای ارتقاء آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان در ارتباط با آنمی فقر آهن پیشنهاد میشود.
Ivan baga R, Mashoofi M, Hosseini M, Wakili Z, Mahmoodi Keli M, Shahrivar F. The Effect of Education on Knowledge, Attitude & Practice of Mid-School Girls on Iron–Deficiency Anemia in Khalkhal in 2009. j.health 2010; 1 (3) :57-66 URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-135-fa.html
ایوان بقاء ریحانه، مشعوفی مهر ناز، حسینی آهق میر محمد، وکیلی زهرا، محمودی کلی مریم، شهریور فریده. بررسی تأثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر خلخال در مورد کم خونی فقر آهن در سال 1388. سلامت و بهداشت. 1389; 1 (3) :57-66