[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
دسترسی آزاد

مقالات این مجله با دسترسی آزاد توسط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
..
:: دوره 1، شماره 3 - ( زمستان 1389 ) ::
جلد 1 شماره 3 صفحات 66-57 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر خلخال در مورد کم خونی فقر آهن در سال 1388
ریحانه ایوان بقاء ، مهر ناز مشعوفی* ، میر محمد حسینی آهق ، زهرا وکیلی ، مریم محمودی کلی ، فریده شهریور
چکیده:   (11050 مشاهده)
زمینه و هدف: کم‏خونی ناشی از فقر آهن یکی از شایع‏ترین کمبودهای تغذیه‏ای در سراسر جهان و از عمده‏ترین مسائل بهداشت همگانی در کشورهای توسعه‏یافته و در حال توسعه بویژه در میان کودکان و زنان است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر خلخال در مورد کم‏خونی فقر آهن انجام شده است. روش کار: این مطالعه بصورت نیمه تجربی‏- مداخله‏ای، بر روی 600 نفر از دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر خلخال در دو گروه مداخله و کنترل (هر گروه 300 نفر) انجام شد. ابزار گردآوری داده‏ها، پرسشنامه‏ای مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک و سئوالات سنجش آگاهی، نگرش و عملکرد بود، که قبل و 8 هفته بعد از مداخله (آموزش بصورت سخنرانی، بحث و توزیع پمفلت در مورد کم‏خونی فقر آهن) توسط دانش آموزان تکمیل و سپس دو گروه (نتایج پیش آزمون و پس آزمون) با هم مقایسه شدند. داده‏ها با استفاده از نرم‏افزار آماریSPSS 11.5 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‏ها: نتایج مطالعه اختلاف آماری معنی‏داری بین نمرات آگاهی، نگرش و عملکرد در دو گروه بعد از مداخله نشان نداد. نتایج آزمون رگرسیون لجستیک نشان داد که شغل و تحصیلات پدر جزو عوامل پیشگویی‏کننده بودند. نتیجه‏گیری: بر اساس یافته‏های این پژوهش، اجرای برنامه آموزشی بلند مدت و استفاده از روش‏های مختلف آموزش بهداشت بخصوص آموزش‏های رسانه‏ای، برای ارتقاء آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان در ارتباط با آنمی فقر آهن پیشنهاد می‏شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش، آگاهی، نگرش، عملکرد، کم‏ خونی فقر آهن
متن کامل [PDF 245 kb]   (2919 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/11/8 | پذیرش: 1392/11/8 | انتشار: 1392/11/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ivan baga R, Mashoofi M, Hosseini M, Wakili Z, Mahmoodi Keli M, Shahrivar F. The Effect of Education on Knowledge, Attitude & Practice of Mid-School Girls on Iron–Deficiency Anemia in Khalkhal in 2009. j.health 2010; 1 (3) :57-66
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-135-fa.html

ایوان بقاء ریحانه، مشعوفی مهر ناز، حسینی آهق میر محمد، وکیلی زهرا، محمودی کلی مریم، شهریور فریده. بررسی تأثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر خلخال در مورد کم خونی فقر آهن در سال 1388. سلامت و بهداشت. 1389; 1 (3) :57-66

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-135-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 3 - ( زمستان 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.17 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4623