[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
:: دوره 1، شماره 3 - ( زمستان 1389 ) ::
جلد 1 شماره 3 صفحات 66-57 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر خلخال در مورد کم خونی فقر آهن در سال 1388
ریحانه ایوان بقاء ، مهر ناز مشعوفی ، میر محمد حسینی آهق ، زهرا وکیلی ، مریم محمودی کلی ، فریده شهریور
چکیده:   (10725 مشاهده)
زمینه و هدف: کم‏خونی ناشی از فقر آهن یکی از شایع‏ترین کمبودهای تغذیه‏ای در سراسر جهان و از عمده‏ترین مسائل بهداشت همگانی در کشورهای توسعه‏یافته و در حال توسعه بویژه در میان کودکان و زنان است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر خلخال در مورد کم‏خونی فقر آهن انجام شده است. روش کار: این مطالعه بصورت نیمه تجربی‏- مداخله‏ای، بر روی 600 نفر از دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر خلخال در دو گروه مداخله و کنترل (هر گروه 300 نفر) انجام شد. ابزار گردآوری داده‏ها، پرسشنامه‏ای مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک و سئوالات سنجش آگاهی، نگرش و عملکرد بود، که قبل و 8 هفته بعد از مداخله (آموزش بصورت سخنرانی، بحث و توزیع پمفلت در مورد کم‏خونی فقر آهن) توسط دانش آموزان تکمیل و سپس دو گروه (نتایج پیش آزمون و پس آزمون) با هم مقایسه شدند. داده‏ها با استفاده از نرم‏افزار آماریSPSS 11.5 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‏ها: نتایج مطالعه اختلاف آماری معنی‏داری بین نمرات آگاهی، نگرش و عملکرد در دو گروه بعد از مداخله نشان نداد. نتایج آزمون رگرسیون لجستیک نشان داد که شغل و تحصیلات پدر جزو عوامل پیشگویی‏کننده بودند. نتیجه‏گیری: بر اساس یافته‏های این پژوهش، اجرای برنامه آموزشی بلند مدت و استفاده از روش‏های مختلف آموزش بهداشت بخصوص آموزش‏های رسانه‏ای، برای ارتقاء آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان در ارتباط با آنمی فقر آهن پیشنهاد می‏شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش، آگاهی، نگرش، عملکرد، کم‏ خونی فقر آهن
متن کامل [PDF 245 kb]   (2780 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/11/8 | پذیرش: 1392/11/8 | انتشار: 1392/11/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ivan baga R, Mashoofi M, Hosseini M, Wakili Z, Mahmoodi Keli M, Shahrivar F. The Effect of Education on Knowledge, Attitude & Practice of Mid-School Girls on Iron–Deficiency Anemia in Khalkhal in 2009. j.health 2010; 1 (3) :57-66
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-135-fa.html

ایوان بقاء ریحانه، مشعوفی مهر ناز، حسینی آهق میر محمد، وکیلی زهرا، محمودی کلی مریم، شهریور فریده. بررسی تأثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر خلخال در مورد کم خونی فقر آهن در سال 1388. سلامت و بهداشت. 1389; 1 (3) :57-66

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-135-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 3 - ( زمستان 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4623