بررسی تأثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر خلخال در مورد کم خونی فقر آهن در سال 1388
|
ریحانه ایوان بقاء ، مهر ناز مشعوفی ، میر محمد حسینی آهق ، زهرا وکیلی ، مریم محمودی کلی ، فریده شهریور |
|
|
چکیده: (10726 مشاهده) |
زمینه و هدف: کمخونی ناشی از فقر آهن یکی از شایعترین کمبودهای تغذیهای در سراسر جهان و از عمدهترین مسائل بهداشت همگانی در کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه بویژه در میان کودکان و زنان است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر خلخال در مورد کمخونی فقر آهن انجام شده است.
روش کار: این مطالعه بصورت نیمه تجربی- مداخلهای، بر روی 600 نفر از دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر خلخال در دو گروه مداخله و کنترل (هر گروه 300 نفر) انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک و سئوالات سنجش آگاهی، نگرش و عملکرد بود، که قبل و 8 هفته بعد از مداخله (آموزش بصورت سخنرانی، بحث و توزیع پمفلت در مورد کمخونی فقر آهن) توسط دانش آموزان تکمیل و سپس دو گروه (نتایج پیش آزمون و پس آزمون) با هم مقایسه شدند. دادهها با استفاده از نرمافزار آماریSPSS 11.5 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج مطالعه اختلاف آماری معنیداری بین نمرات آگاهی، نگرش و عملکرد در دو گروه بعد از مداخله نشان نداد. نتایج آزمون رگرسیون لجستیک نشان داد که شغل و تحصیلات پدر جزو عوامل پیشگوییکننده بودند.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش، اجرای برنامه آموزشی بلند مدت و استفاده از روشهای مختلف آموزش بهداشت بخصوص آموزشهای رسانهای، برای ارتقاء آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان در ارتباط با آنمی فقر آهن پیشنهاد میشود. |
|
واژههای کلیدی: آموزش، آگاهی، نگرش، عملکرد، کم خونی فقر آهن |
|
متن کامل [PDF 245 kb]
(2780 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/11/8 | پذیرش: 1392/11/8 | انتشار: 1392/11/8
|
|
|
|