[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
دسترسی آزاد

مقالات این مجله با دسترسی آزاد توسط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
..
:: دوره 8، شماره 2 - ( ویژه نامه بهار 1396 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 221-211 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر آموزش به شیوه بحث گروهی گروهی بر ارتقاء سطح آگاهی، نگرش و عملکرد زنان استفاده کننده از روش منقطع پیشگیری از بارداری
محمدرضا مدبر ، مهناز پوراسماعیل* ، مریم سلطانی
علوم پزشکی قزوین
چکیده:   (4333 مشاهده)

زمینه و هدف: انواع روش های طبیعی پیشگیری از بارداری که در آن­ها دارو یا تجهیزات به کار گرفته نمی­شود، توسط زوجها مورد استفاده قرار میگیرند. ناآگاهی یا اطلاعات نادرست زوجین، از کارآیی روشهای طبیعی و میزان شکست آنها منجر به بروز حاملگی ناخواسته و تبعات ناشی از آن، از جمله افزایش سقط جنین و مرگ مادران باردار میگردد. این مطالعه با هدف بهبود آگاهی، نگرش و عملکرد زنان استفاده کننده از روش­های طبیعی پیشگیری از بارداری تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهرستان البرز استان قزوین انجام شد.

روش کار: این مطالعه به صورت مداخله ای بر روی 147 زن شوهردار 49-15 ساله ای که حداقل از 3 ماه قبل از شروع پرسشگری، از روش طبیعی برای پیشگیری از بارداری استفاده کرده و منتظر فرزند نبودند، انجام شد. از روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک و پرسشنامه محقق ساخته، قبل و 6-4 ماه بعد از مداخله (آموزش با استفاده از بحث گروهی ارائه گردید) استفاده شد. آگاهی، نگرش و عملکرد این گروه در استفاده از روش های پیشگیری از بارداری (قبل و بعد از مداخله) با استفاده از نرم افزار آماری spss-16 مورد مقایسه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها: پس از آموزش، نسبت زنان آگاه در مورد روشهای پیشگیری از بارداری افزایش یافت، نگرش و عملکرد واحدهای پژوهش نیز بهبود یافت (001/0>p). این مداخله تفاوت قابل ملاحظه ای در درصد زنان آگاه از روش قرصهای پیشگیری از بارداری ایجاد نکرد.

نتیجه گیری : یافته های مطالعه حاکی از آن است که آموزش به شیوه بحث گروهی در افزایش درصد زنان آگاه و موافق در خصوص روشهای مطمئن پیشگیری از بارداری موثر می باشد. همچنین درصد زنان با عملکرد مناسب، پس از آموزش افزایش یافت.

واژه‌های کلیدی: آگاهی، نگرش، عملکرد، بحث گروهی، روش منقطع
متن کامل [PDF 136 kb]   (1707 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/2/19 | پذیرش: 1396/2/19 | انتشار: 1396/2/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Modabber M, Pouresmaeil M, Soltani M. Effects of Group Discussion on Knowledge, Attitude and Practice of Women Using Natural Family Planning Methods in Alborz City, Qazvin. j.health 2017; 8 (2) :211-221
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-1211-fa.html

مدبر محمدرضا، پوراسماعیل مهناز، سلطانی مریم. اثر آموزش به شیوه بحث گروهی گروهی بر ارتقاء سطح آگاهی، نگرش و عملکرد زنان استفاده کننده از روش منقطع پیشگیری از بارداری. سلامت و بهداشت. 1396; 8 (2) :211-221

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-1211-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( ویژه نامه بهار 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4623