مقایسه تاثیر آموزش فردی و گروهی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر باور و عملکرد زنان بوشهری در رابطه با تست پاپ اسمیر
|
فاطمه حسینی* ، رحیم طهماسبی ، آزیتا نوروزی |
دانشگاه علوم پزشکی بوشهر |
|
چکیده: (4614 مشاهده) |
زمینه و هدف: آزمایش پاپ اسمیر روش غربالگری موثری جهت تشخیص اولیه سرطان دهانه رحم می باشد. لذا این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر آموزش فردی و گروهی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر باور و عملکرد زنان بوشهری در رابطه با تست پاپ اسمیر انجام شده است.
روش کار: این مطالعه کارآزمایی بالینی شاهددار بر روی 150 نفر از زنان در سه گروه آموزش فردی، گروهی و شاهد انجام گرفت. برنامه آموزشی در گروه آموزش گروهی طی دو جلسه و در گروه آموزش فردی در یک جلسه اجرا شد. هر سه گروه در اولین مراجعه کتابچه آموزشی دریافت کردند. جمع آوری اطلاعات توسط پرسشنامه صورت گرفت به طوری که علاوه بر شروع مطالعه، یک هفته و سه ماه بعد پرسشنامه ها توسط نمونه های هر سه گروه تکمیل شد. انجام تست پاپ اسمیر در سه گروه در ابتدا و سه ماه بعد از مداخله بررسی گردید. بعد از جمع آوری اطلاعات، دادهها توسط نرم افزار SPSS با استفاده از آزمونهای آماری مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: در این مطالعه سه گروه از نظر کلیه متغیرهای جمعیت شناختی و همچنین میانگین نمره آگاهی و تک تک سازهها قبل از مداخله تفاوت آماری معناداری نداشتند. بعد از مداخله در سه گروه، نمره آگاهی تغییرات معنیدار وجود داشت (001/0>p). از سازه های مدل، موانع درک شده پس از مداخله تفاوت معنیداری بین سه گروه داشت (001/0>p). قبل از مداخله هیچ یک از شرکت کنندگان تست پاپ اسمیر را انجام نداده بودند اما سه ماه پس از مداخله در گروه آموزش گروهی 42 نفر (7/85%)، در گروه آموزش فردی 44 نفر (7/91%) و در گروه شاهد 4 نفر (2/8%) تست مورد نظر را انجام داده بودند (001/0>p).
نتیجه گیری: برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی به هر دو صورت فردی و گروهی جهت تشویق زنان به انجام آزمایش پاپ اسمیر موثر بوده و با توجه به هزینه اثربخشی، اجرای آموزش به صورت گروهی مناسب تر به نظر می رسد. |
|
|
|
متن کامل [PDF 135 kb]
(1942 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1395/9/21 | پذیرش: 1395/9/21 | انتشار: 1395/9/21
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|