[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
دسترسی آزاد

مقالات این مجله با دسترسی آزاد توسط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
..
:: دوره 16، شماره 2 - ( تابستان 1404 ) ::
جلد 16 شماره 2 صفحات 186-173 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی شاخص‬ های معماری بیمارستان‬ ها براساس نگرش کارکنان و بیماران
صائمه‬ هادی زاده ** ، عنایت اله همایی راد ، فردین مهرابیان ، سعیده‬ هادی زاده
دانشگاه گیلان، رشت، ایران
چکیده:   (16 مشاهده)
زمینه و هدف: بسیاری از طراحان برای طراحی بیمارستان در یک بوم مشخص و یا برای بازسازی از افراد بومی در آن مکان و افرادی که شاغل در کاربری هستند، جهت برنامه ریزی بهره میبرند با جستجو در منابع از عواملی که به طور مستقیم و غیر مستقیم بر بهبود بیماری و رضایت بیمار تاثیرگزار است، کیفیت کاری پرستاران و کارکنان خواهد بود. در طرح حاضر از کارکنان و بیماران در بیمارستان های شهر رشت برای انجام پژوهش بهره گرفته شد، تا بتواند به بررسی نیازهای کارکنان و شاخص های آن برسد.
روش کار: مطالعه حاضر از نوع کمی و به روش توصیفی- مقطعی است. جامعه آماری بیماران و کارکنان بیمارستان های دولتی شهر رشت هستند. نمونه گیری به صورت طبقه ای خوشه ای تصادفی است. جهت گردآوری داده از روش کتابخانهای و پرسشنامه استفاده شد. به این شکل که بعد از جمع بندی پیشینه، ابزار و مولفه ها بدست آمدند. سپس این المان ها و ابزارها در پرسشنامه گنجانده شدند تا این ابزار توسط پاسخ دهندگان بررسی شود.
یافته ها: نتایج تحقیق برای کارکنان مقدار  Prob>F0371/0 نشان می‌دهد که مدل کلی معنی‌دار است و متغیرهای مستقل تأثیر آماری دارند. برای بیماران مقدار Prob>F  برای آزمونF  برابر 0000/0 است، که نشان می‌دهد مدل به طور کلی از نظر آماری معنی‌دار است و متغیرهای مستقل توانایی توضیح تغییرات متغیر وابسته را دارند. تحلیل آماری متغیرها نشان داد که از دید کارکنان، متغیر فضایی از بالاترین اهمیت برخوردار و نشان‌دهنده نقش مهم مولفه هایی مثل طبیعت، رنگ و چیدمان در فضاهای بیمارستان است. در میان بیماران، متغیر راحتی بالاترین میانگین نمره (28/17) را داشت و پس از آن ایمنی با میانگین 07/11 قرار گرفت. می توان گفت این متغیرها از دید بیماران اهمیت بالایی دارند.
نتیجه گیری: این تحقیق با تأکید بر نگرش بیماران و کارکنان، نشان داد که برای ایجاد فضاهای بهینه در بیمارستان‌ها، باید اصول طراحی انسان‌محور و تجربیات جهانی مورد توجه قرار گیرد. این یافته‌ها می‌توانند به عنوان الگویی برای طراحی بیمارستان‌های جدید و بازسازی بیمارستان‌های موجود در نظر گرفته شوند.
 
واژه‌های کلیدی: معماری بیمارستان، نگرش کارکنان، نگرش بیماران، نیاز استفاده کننده، میزان رضایت
متن کامل [PDF 441 kb]   (14 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1404/6/31 | پذیرش: 1404/6/10 | انتشار: 1404/6/10
فهرست منابع
1. Baluch S, Hassani M, Mohajeran B. Measuring Social Accountability of Urmia Elementary Schools. Journal of Management on Organizational Education. 2022; 12(4): 221-242. [DOI:10.61186/meo.12.4.221]
2. Pourabbas A, Amini A, Asghari Jafarabadi M. The Status of Responsive Education in Responsive Clinical Educational Groups of Tabriz University of Medical Sciences. Research in Medical Education. 2019; 12(2): 71-82. [DOI:10.29252/rme.12.2.71]
3. Jabbari-Maraghosh G, Yari J, Maleki-Avarasin S. Faculty members' development in the light of spiritual leadership through the mediation of organizational learning. Journal of Human Capital Empowerment. 2019; 2(14): 83-101.
4. Pargo M, Mirabi V, Rashadatjo H, Vazvadoust H. Entrepreneurship development in higher education in the horizon of 2024 with the approach of social accountability and futures studies. Management Futures Studies Quarterly. 2019; 34(133): 31-43.
5. Khan T, Mosgrove F, Wass V. Unknown unknowns: can bringing patients' lived experience of long term conditions into curriculum design help our future doctors offer more holistic, socially accountable care?. Education for Primary Care. 2021; 14:1-4. [DOI:10.1080/14739879.2021.1968319] [PMID]
6. Zahed Babalan A, Ghale-e A, Deoband A, Kazemi S. The mediating role of job commitment in the relationship between professional ethics and organizational accountability. Ethics in Science and Technology. 2019; 15 (1): 123-129.
7. Khayat Moghaddam S, Yousefi M, Habibi N. The relationship between institutionalization of ethics and accountability of managers. Ethics in Science and Technology. 2019; 14 (6): 108-115.
8. Alirezaei S, Arji G. Identifying the status of accountable medical education and providing executive solutions in Zanjan University of Medical Sciences from the perspective of experts in the field of education. Yazd Medical Education Studies and Development Center. 2019; 17(4): 263-272.
9. Ghorbani-Nia R, Khezri A, Kamali S, Ghorbani N. Survey of nurses' satisfaction with the Healthcare Reform Plan at Pasteur Hospital of Bam, Iran, 2016. Health Inf Manage. 2017; 14(3): 41-138.
10. Khazri A, Abdi K, Sharifi H, Fathi F. The importance of participatory models of clinical education in nurses: A narrative study. Health Image. 2018; 9(3): 223-232.
11. Mirjani Aghdam A, Khorshidi A, Barzegar N, Moradi S, Ahmadi S. Providing a responsive education model for the rehabilitation sciences education program. Research in Medical Sciences Education. 2018; 14(1):13-23. [DOI:10.52547/rme.14.1.13]
12. Han Y. The impact of accountability deficit on agency performance: performance- accountability regim. Publice Management Review. 2020; 22(6): 927-948. [DOI:10.1080/14719037.2019.1679237]
13. De Silva K, Yapa P. W. S, & Vesty G. The impact of accountability mechanisms on public sector environmental sustainability performance: a case study of Sri Lanka. Australasian Accounting, Business and Finance Journal. 2020; 14(3): 38-55. [DOI:10.14453/aabfj.v14i3.4]
14. Sanee Jahromi, M, Taheri L, Haqbin M, Chegini M, Fattahi N, Abiri S. Investigating the Status of Accountable Education in Clinical Educational Departments of Jahrom University of Medical Sciences. Education and Ethics in Nursing. 2022; 12(1): 5-11.
15. Abbaspour A, Shakeri M, Rahimian H, Farastkhah M. Effective Accountability Model of Public Universities, Mixed Study. Quarterly Journal of Research in Educational Systems. 2019; 13(44): 7-22.
16. Vandan N, Wong JY, Yip PS, Fong DY. Patients' experience in Hong Kong hospitals: A comparison between south Asian and Chinese people. Patient Experience Journal. 2020; 7(3):155-165.
17. Kwizera EN. Iputo JE. Addressing social responsibility in medical education: The African way. Med Teach. 2011; 33: 649-53. [DOI:10.3109/0142159X.2011.590247] [PMID]
18. Kieny M, Henk B, Delanyo D, James F, Jarno H, Graham H, Hans K, et al. "Strengthening health systems for universal health coverage and sustainable development." Bulletin of the World Health Organization. 2017; 7(2): 537-549. [DOI:10.2471/BLT.16.187476] [PMID] []
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hadizadeh* S, Homaei Rad E, Mehrabian3 F, Hadizadeh4 S. Exploring Architectural Indicators in Hospitals: Insights from Staff and Patient Perspectives. j.health 2025; 16 (2) :173-186
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-3027-fa.html

هادی زاده * صائمه‬، همایی راد عنایت اله، مهرابیان فردین، هادی زاده سعیده‬. بررسی شاخص‬ های معماری بیمارستان‬ ها براساس نگرش کارکنان و بیماران. سلامت و بهداشت. 1404; 16 (2) :173-186

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-3027-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 2 - ( تابستان 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4623