[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
:: دوره 15، شماره 2 - ( تابستان 1403 ) ::
جلد 15 شماره 2 صفحات 217-198 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر سواد اطلاعاتی بر قابلیت کارآفرینی سازمانی با نقش میانجی خلاقیت دانشجویان علوم پزشکی همدان
علیرضا عقیقی ، اولیاء زارع **
دانشکده پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
چکیده:   (101 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر سواد اطلاعاتی بر قابلیت کارآفرینی سازمانی با نقش میانجی خلاقیت دانشجویان علوم پزشکی همدان، انجام گرفته است.
روش کار: این مطالعه از لحاظ ماهیت، کاربردی‌‌‌‌ است، از لحاظ شیوه گردآوری داده‌ها یک تحقیق کمی و به لحاظ زمانی، پژوهشی مقطعی بود. جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه های استاندارد سواد اطلاعاتی، کارآفرینی و خلاقیت بود. برای سنجش روایی از روایی ظاهری و محتوایی و همچنین روایی سازه استفاده شد و برای سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ بهره گرفته شد. جامعه آماری شامل دانشجویان علوم پزشکی همدان در سال 1402، که تعداد کل آنها 5800 نفر در نظر گرفته شد. حجم نمونه در پژوهش حاضر به روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 360 نفر برآورد شد. برای تجزیه و تحلیل دادههـا ازآزمون‌های کولموگروف- اسمیرنوف، همبستگی اسپیرمن، تحلیل عاملی تاییدی، معادلات ساختاری و نرم‌افزار آماری SPSS-25 و PLS-3 استفاده گردید.
یافته ها: سطح سواد اطلاعاتی 2/71 درصد، میزان خلاقیت دانشجویان 8/64 درصد و قابلیت کارآفرینی سازمانی از دیدگاه دانشجویان 63 درصد بود. نتایج نشان داد بین سواد اطلاعاتی و خلاقیت دانشجویان با قابلیت کارآفرینی سازمانی در دانشجویان علوم پزشکی همدان رابطه معنی داری وجود دارد. ضمناٌ سواد اطلاعاتی به میزان 66 درصد بر خلاقیت دانشجویان اثرگذار بود و خلاقیت دانشجویان به میزان 30 درصد متغیر قابلیت کارآفرینی سازمانی را تبیین نمود، همچنین سواد اطلاعاتی بر قابلیت کارآفرینی سازمانی با نقش میانجی خلاقیت دانشجویان به میزان 88 درصد تأثیرگذاشت.
نتیجه گیری: در صورت افزایش سواد اطلاعاتی، دانشجویانی خلاقتر یا بعبارتی در دانشگاهها ایدههای خلاقانه خواهیم داشت، و از طرفی سواد اطلاعاتی می­تواند پیش­بینیکننده میزان خلاقیت و قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان باشد.
 
واژه‌های کلیدی: سواد اطلاعاتی، قابلیت کارآفرینی سازمانی، خلاقیت دانشجویان
متن کامل [PDF 392 kb]   (57 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/6/28 | پذیرش: 1403/5/10 | انتشار: 1403/5/10
فهرست منابع
1. Hassan MT, Marfat R. Obstacles to academic entrepreneurship and commercialization of knowledge in the field of information science and epistemology. Library studies and information organization. 2023..
2. Fardin FS, Watanzad H, Hassanzadeh M. The mediating role of organizational commitment in the relationship between job passion and organizational entrepreneurship. Positive behavior in educational organizations. 2022;1(2):22.. (in persian)
3. Mohammadi M, Azma F, Bayani A, Shojaei S. Analysis of factors affecting organizational entrepreneurship intuitions. Journal of Studies in Entrepreneurship and Sustainable Agricultural Development. 2022;9(1):89.-104. (in persian)
4. Khodayari-Zarnaq R, Fadayi N, Sanadgol A. The relationship between organizational entrepreneurship and communications network in health deputy of Ahvaz University of Medical Sciences. Journal of Health Based Research. 2017;3(1):39-49.. (in persian)
5. Dehvari A, Farnam A. Investigating the Relationship between Organizational Learning and Entrepreneurship with job Performance of High School Principals in Saravan, Iran. AMAZONIA INVESTIGA. 2018;7(16):126-32..
6. Naeiji MJ. Criticizing and Redefining the Concept and Measures of Strategic Entrepreneurship. Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences). 2022;22(9):441-59..
7. Bosman L, Kotla B, Cuesta C, Duhan N, Oladepo T. The role of information literacy in promoting "discovery" to cultivate the entrepreneurial mindset. Journal of International Education in Business. 2023;16(1):56-69.. [DOI:10.1108/JIEB-02-2022-0015]
8. Van de Vord R. Distance students and online research: Promoting information literacy through media literacy. The Internet and Higher Education. 2010;13:170-5.. [DOI:10.1016/j.iheduc.2010.03.001]
9. Morgan A, Sibson R, Jackson D. Digital demand and digital deficit: Conceptualising digital literacy and gauging proficiency among higher education students. Journal of Higher Education Policy and Management. 2022;44(3):258-75.. [DOI:10.1080/1360080X.2022.2030275]
10. Paliwal M, Rajak BK, Kumar V, Singh S. Assessing the role of creativity and motivation to measure entrepreneurial education and entrepreneurial intention. International Journal of Educational Management. 2022;36(5):854-74.. [DOI:10.1108/IJEM-05-2021-0178]
11. Zampetakis L, Gotsi M, Andriopoulos C, Moustakis V. Creativity and Entrepreneurial Intention in Young People: Empirical Insights from Business School Students. The International Journal of Entrepreneurship and Innovation. 2011;12:189-99.. [DOI:10.5367/ijei.2011.0037]
12. Tang C, Mao S, Naumann SE, Xing Z. Improving student creativity through digital technology products: A literature review. Thinking Skills and Creativity. 2022;44:101032.. [DOI:10.1016/j.tsc.2022.101032]
13. Hermanni A-J. Creativity. Business Guide for Strategic Management: 50 Tools for Business Success: Springer; 2023:9-85. [DOI:10.1007/978-3-658-41367-5_13]
14. Gorbani H, Seyyed Ameri MH, Bashiri M. Preparing Entrepreneurship Human Resources Management System Algorithm in Ministry of Sport and Youth. Strategic Studies on Youth and Sports. 2022;20(54):36-9. (in Persian)
15. Shamoradi SN, Moazami M. Investigating the Relationship between Knowledge Management and Organizational Effectiveness among Farhangian University Faculty Members. 2022.
16. Momeni MH, Aujineghad AR. The impact of syntactic teaching model on improving students creativity in composition lessons2010. (in Persian)
17. Henseler J, Ringle CM, Sinkovics RR. The use of partial least squares path modeling in international marketing. New challenges to international marketing. 20: Emerald Group Publishing Limited; 2009:277-319.. [DOI:10.1108/S1474-7979(2009)0000020014]
18. Khalili L, Azarang I, Ghasemzadeh Alishahi A. The Predictive Role of Information Literacy in Promoting Librarians' Creativity and Job Involvement. Journal of Knowledge-Research Studies. 2022;1(2):1-19.. (in persian)
19. Bahrami S, Jafariharandi R. Information literacy, knowledge sharing and entrepreneurial capabilities of Qom University students. Sciences and Techniques of Information Management. 2020;6(3):17-36. (in persian)
20. Allah Yar M. The mediating role of employee creativity in the relationship between job self-efficacy and entrepreneurship of education and training staff in Birjand. Management and Educational Perspective. 2020;2(1):1-18. (in Persian)
21. Hamid RS, Ukkas I, Goso G, Abror A, Anwar SM, Munir AR. The role of social media in building trust, self-perceived creativity and satisfaction for millennial entrepreneurs. Journal of Small Business and Enterprise Development2023.. [DOI:10.1108/JSBED-11-2022-0482]
22. Sari MW, Aima MH, Elfiswandi E. The Effect of Creativity and Digital Literacy on Business Opportunities and Their Impact on Welfare Levels. International Journal of Professional Business Review: Int J Prof Bus Rev. 2023;8(5):54.. [DOI:10.26668/businessreview/2023.v8i5.1675]
23. Moradi srHSM. Abstract the relationship between information literacy with organizational creativity and job performance of public librarians in Kermanshah province. Knowledge Retrieval and Semantic Systems 2023.. (in Persian)
24. Ahmad F, Widén G, Huvila I. The impact of workplace information literacy on organizational innovation: An empirical study. International Journal of Information Management. 2020;51:102041.. [DOI:10.1016/j.ijinfomgt.2019.102041]
25. Dehani E, Taheri AM, Ghasemi Zad A. The Effect of Organizational Entrepreneurship on Creativity and Perception of Students' Ability in Technical High Schools of Sistan and Baluchestan. Agricultural Marketing and Commercialization Journal. 2020;4(1):25-37..
26. Dehani E, Taheri A, Ghasemizad A. Identifying and Prioritizing Organizational Entrepreneurship Strategies Affecting Creativity and Perceptions of Students' Abilities in Iranshahr. Journal of Research in Educational Science. 2020;14(Special Issue):399-417..
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghighi A, Zare* O. The Effect of Information Literacy on Organizational Entrepreneurship Ability with the Mediating Role of Creativity of Hamadan Medical Students. j.health 2024; 15 (2) :198-217
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2901-fa.html

عقیقی علیرضا، زارع * اولیاء. تاثیر سواد اطلاعاتی بر قابلیت کارآفرینی سازمانی با نقش میانجی خلاقیت دانشجویان علوم پزشکی همدان. سلامت و بهداشت. 1403; 15 (2) :198-217

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2901-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 2 - ( تابستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.18 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4623