[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
:: دوره 14، شماره 4 - ( زمستان 1402 ) ::
جلد 14 شماره 4 صفحات 420-412 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ‬ریزی ‬شده بر کنترل استرس کنکور سراسری در دختران دانش ‬آموز شهر مشهد
الهام چارقچیان خراسانی ، پریسا رمضان نیا ، نوشین پیمان
دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (260 مشاهده)
زمینه و هدف: آماده شدن برای کنکور، استرس زیادی را برای نوجوانان ایجاد میکند. لذا این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر نظریه رفتاربرنامه ریزی شده بر کنترل استرس کنکور سراسری در دختران  نوجوان شهر مشهد انجام شد.
روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی، 80 نفر از دختران نوجوان شهر مشهد به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای وارد مطالعه شدند و بصورت تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند.  ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. مداخله آموزشی بر اساس نظریه رفتاربرنامه ریزی شده طراحی و در 3 جلسه آموزشی 45 دقیقه ای اجرا شد. قبل از مداخله، بلافاصله و 3 ماه بعد از مداخله  آموزشی، پرسشنامه ها تکمیل شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارآماریSPSS-24 و آزمونهای آماری تی و من- ویتنی، آزمون دقیق فیشر و آزمون کای دو استفاده شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد در مرحله قبل از مداخله بین دوگروه در سازه های نظریه رفتاربرنامه ریزی شده، تفاوت معنی داری مشاهده نشد، اما پس از مداخله درگروه آزمون بلافاصله و سه ماه بعد از مداخله، تفاوت آماری معنی داری در میانگین نمرات سازه هنجار انتزاعی مشاهده شد. 
نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر هنجارهای انتزاعی استرس تحصیلی نوجوانان موثر است.
 
واژه‌های کلیدی: استرس، نظریه رفتار برنامه ریزی شده، دانش آموزان
متن کامل [PDF 225 kb]   (122 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/3/22 | پذیرش: 1402/8/29 | انتشار: 1402/10/14
فهرست منابع
1. Jahani Y, Shaabani Y. Survey of association between Religious Beliefs and Anxiety of Students. Journal of Education Strategies in Medical Sciences. 2020;13(2):70-80.
2. Emami Moghadam Z, Davoudi M, Behnam Voshani H, Yazdi, SA. The Effect of Emotional Intelligence Skills Training on Educational Stress in Girls. Iran Journal of Nursing. 2017;30(106):68- 77.
3. Sadeghian E. Stressors and Mental Health Status among Students of Hamadan University of Medical Sciences. Hayat. 2009;15(1):71-80
4. Yusoff MSB, Ahmad AH, Rosli NR, Zakaria N, Che Rameli N, Abdul Rahman N. Prevalence of stress, stressors and coping strategies among secondary school students in Kota Bharu, Kelantan, Malaysia. Int J Stud Res. 2011;1(1):8-23. [DOI:10.5549/IJSR.1.1.23-28]
5. Fisher S. Stress in Academic Life: The Mental Assembly Line: Open University Press;. 1994.
6. de la Fuente J, Peralta-Sánchez FJ, Martínez-Vicente JM, Sander P, Garzón-Umerenkova A, Zapata L. Effects of Self-Regulation vs. External Regulation on the Factors and Symptoms of Academic Stress in Undergraduate Students. Frontiers in Psychology. 2020:11. [DOI:10.3389/fpsyg.2020.01773] [PMID] []
7. Charoghchian Khorasani E, Ardameh M, Tehrani H, Ghavami V, Gholian-aval M. Determining the Emotional Intelligence Components Predictive Power on Academic Stress Coping Skills. J Health Educ Health Promot. 2020;10(2):41-50. [DOI:10.52547/ijhehp.10.2.5]
8. Rahiminejad A. The effect of identity styles on undergraduates' depression, anxiety and stress: Mediating role of identity commitment. Journal of Psychological Models and Methods. 2012;2(9):1-15.
9. Shaban IA, Khater WA, Akhu-Zaheya LM. Undergraduate nursing students' stress sources and coping behaviours during their initial period of clinical training: A Jordanian perspective. Nurse education in practice. 2012;12(4):204-9. [DOI:10.1016/j.nepr.2012.01.005] [PMID]
10. Gorjinpour F, Barzegar M. The Effectiveness of Self-Efficacy Training on Emotional Cognitive Adjustment and Student's Stress in Secondary School Students. Quarterly Journal of Women and Society. 2020;13(49):105-18.
11. Cohen Sh, Janicki-Deverts D, Miller GE. Psychological stress and disease. JAMA. 2007;298(14):1685-7. . [DOI:10.1001/jama.298.14.1685] [PMID]
12. Ghafoori M, Hejaz M, Sheikhi M. The Relationship of Coping Strategies with Academic Stress in Nursing Students. Iranian Journal of Psychiatric Nursing. 2019;7(3):41-8.
13. Taghiloo S. The effect of the holy Quran reading instruction on stress reduction in the young and adolescent journal of Guilan u niversity if medical sciences. 2009;18(71):72-81.
14. Sheikholeslami A, Seyedsmaeili ghomi N. The Effectiveness of Stress Immunization Training on Academic Self-Efficacy of Male Students with Academic Stress. Biquarterly journal of cognitive strategies in learning. 2022;9( 17):149-61.
15. Fouladvand K, Farzad V, Shahraray M. The effect of social support, self-efficacy and academic stress on physical and mental health. Contemporary Educational Psychology. 2009;4(2):34-8.
16. Ajzen IBL, Driver BL. Application of the theory of planned behavior to leisure choice. Journal of Leisure Research. 1992;24(3):207. [DOI:10.1080/00222216.1992.11969889]
17. Shadi M, Peyman N, Taghipour A, Jafari A. Can Social Media be Used to Control Academic Stress? An Application of the Theory of Planned Behavior. International Journal of Mental Health Promotion. 2021;24(1):25-38. [DOI:10.32604/IJMHP.2021.017343]
18. Gholmali L, lavasani MRL, Azarnia A. The effect if happiness cognitive- behavioral training on self -efficacy beliefs and academic stress. Biquarterly journal of cognitive strategies in learning. 2014;2(3):1-18.
19. Peyman N, Charoghchian khorasani E, Moghzi M. The Impact of Education on the Basis of the Theory of Planned Behavior on Junk Food Consumption in high school in Chenaran. RJMS. 2016; 23 (149) :62-72
20. Sheikh Ahmadi SS, Bahmani A, Teymouri P, Gheibi F. Effect of Education Based on the Theory of Planned Behavior on the Use of Fast Foods in Students of Girls' Vocational Schools. Iran Journal of Education andCommunity Health. 2019;6(3):153-159. [DOI:10.29252/jech.6.3.153]
21. Fathi YMB, Bazvand A, Roshanaei G. The Effectiveness of educational program Based on Theory of planned Behavior on preventing and Decreasing Tobacco Smoking Among post -secondary student. Edue Community health. 2016;3(2):54-61. [DOI:10.21859/jech-03028]
22. Ghased Qale Bala E, Charoghchian Khorasani E, Ghavami V, Tajfard M, Vahedian Shahroudi M, Gholian Aval M. The Effect of Education Based on the Theory of Planned Behavior in Choosing the Type of Delivery in Pregnant Women. J North Khorasan Univ Med Sci. 2021;13(4):42-8. [DOI:10.52547/nkums.13.4.42]
23. Jafarpour KAA, Saki O. The effect of health education intervention based on the theory of planned behaviour on the phyzical activities in women health volunteers of shushtar health center. The iranian Journal ob Obstetrics, Gynecology and infertility. 2016;19(37):62-74.
24. Peyman NCkE, Moghzi M. The impact of education on the basics of the Theory of planned behaviour on junk food consumption in high school in chenaran. Razi journal of medical science. 2016;23(149):62-72.
25. Tabatabaei A, Taghdisi M, Nakheei N, Balali F. Effect of educational intervention based on the theory of planned behaviour on the physical activities of Kerman Health Center's Staff (2008). Journal of Babol University of Medical Sciences. 2010;12(2):62-9.
26. Moghaddam MRS, Shams alizadeh N, Falahi B. The effecte of education coping with stress on perceived stress and stress coping style in medical student. Scientific journal of K urdistan university of medical science. 2014;19:52-60.
27. Keshtidar MBS, Imanpour F. Companing the Role of intramural in Academic stress and subjective well-being among female student. Student sport Management. 2013;17(5):89-104.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Charoghchian Khorasani E, Ramezannia P, Peyman N. The Effect of Education Based on the Theory of Planned Behavior on Stress Control of the National Entrance Examination in Female Students in Mashhad. j.health 2024; 14 (4) :412-420
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2836-fa.html

چارقچیان خراسانی الهام، رمضان نیا پریسا، پیمان* نوشین. تاثیر آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ‬ریزی ‬شده بر کنترل استرس کنکور سراسری در دختران دانش ‬آموز شهر مشهد. سلامت و بهداشت. 1402; 14 (4) :412-420

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2836-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 4 - ( زمستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4623