زمینه و هدف: توجه به نقش ﻣﺪﻳﺮان دانشگاههای علوم پزشکی به دﻟﻴﻞ ﺗﻨﻮع اﻣﻮر اﺟﺮاﻳﻲ،آموزشی و درمانی و ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﻣﺨﺘﻠﻒ، اﻋﻀﺎی ﻫﻴﺌﺖ ﻋﻠﻤﻲ، و داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن و مددجویان، جهت ارائه بهتر وظایف، ﻧﻴﺎزﻣﻨﺪ دستیابی به شایستگی رﻫﺒﺮی است. این پژوهش با هدف طراحی الگوی شایستگی رهبران آموزش در گروههای بالینی دانشگاههای علوم پزشکی صورت گرفته است. روش کار:جمعیت مورد مطالعه را 15 نفر از معاونین و مدیرانگروههای بالینی (در شهرهای شمالغرب کشور) تشکیل میدادند. به منظورگردآوریداده هاازمصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. متن مصاحبه با خبرگان و مقولههای مستخرج از تحلیل مصاحبهها با روش تحلیل کیفی محتوا به صورت جداگانه مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ها: نتایج بدست آمده با حذف موارد تکراری و ادغام موارد مشابه در نهایت حاکی از شناسایی 37شایستگی در پنج دسته شایستگی (رهبری در آموزش بالینی، ارزیابی خود و ارزشیابی عملکرد آموزشی، توسعه مهارتهای بالینی دانشجو، شایستگی فردی، منابع انسانی) بود که این مجموعه شامل 12 شایستگی رهبری بالینی، 5 شایستگی ارزیابی و 7 شایستگی افزایش مهارت دانشجو، 10 شایستگی فردی و 2 شایستگی در منابع انسانی میباشد. نتیجه گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشاندهنده داشتن مهارتهای مختلف در مدیران گروههای آموزشی بود که به نظر میرسد با تدابیر خاص وزارت بهداشت در مورد چالشهای مدیران و رهبران آموزشی و همچنین گذراندن یک دوره کوتاه روشهای مدیریت بالینی برای این عزیزان ضروری بنظر میرسد.
Asadzadeh Monir F, Soleimani T, Sattari S, Kheirkhah M. Developing a Model of Educational Leadership Competency in Clinical Departments of Medical Universities
Developing a Model of Educational Leadership Competency in Clinical Departments of Medical Universities. j.health 2021; 12 (1) :116-129 URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2373-fa.html
اسدزاده منیر فیروزه، سلیمانی * توران، ستاری صدر الدین، خیرخواه معصومه. طراحی الگوی شایستگی رهبری آموزشی درگروههای بالینی دانشگاههای علوم پزشکی. سلامت و بهداشت. ۱۴۰۰; ۱۲ (۱) :۱۱۶-۱۲۹