زمینه و هدف:بهداشت محیط مدارس یکی از عوامل تاثیرگذار در سلامت دانشآموزان و و ضعیت تحصیلی آنان است. لذا این مطالعه با هدف بررسی وضعیت بهداشت محیط مدارس مقطع متوسطه دوره دوم شهر اردبیل و مقایسه آن با استانداردها و و شاخصهای کشوری انجام گرفت. روش کار:این پژوهش، یک مطالعه توصیفی از نوع مقطعی بود که در سال 1397 در کلیه مدارس متوسطه دوره دوم شهر اردبیل (شامل 70 مدرسه) اجرا شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه محقق ساخته بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمونهای آماری توصیفی انجام گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که مدارس مورد بررسی در بعضی از شاخصها با استانداردهای کشوری ایمنی و بهداشت محیط فاصله دارند. از جمله سیم کشی برق در بعضی مدارس ایمن نبود و برخی پریزهای برق فاقد درپوش های ایمنی بودند. بوفه 27 مدرسه (6/38%) نیز از نظر تور سیمی پنجرهها رضایت بخش نبود و 26 مدرسه 1/ 37 درصد پنجرهها ی مشرف به فضای خارج از تور سیمی برخوردار نبودند. نتیجه گیری: بر اساس نتایج بدستآمده در این مطالعه، بهداشت محیط مدارس مقطع متوسطه دوره دوم شهر اردبیل در مواردی با استانداردها و شاخصهای کشوری تطابق نداشت. لذا باید توجه جدی به بهبود استانداردهای بهداشت محیط مدارس مبذول گردد.
Rastgoo A, Aghazadeh Pir H. Environmental Health Survey of Secondary Schools in Ardabil City and Comparison with National Standards and Indicators
in 2018. j.health 2020; 11 (4) :529-540 URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2264-fa.html
راستگو اعظم، آقازاده پیر * حمیده. بررسی وضعیت بهداشت محیط مدارس مقطع متوسطه دوره دوم شهر اردبیل و مقایسه آن با استانداردها و شاخصهای کشوری در سال 1397. سلامت و بهداشت. 1399; 11 (4) :529-540