[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 5 - ( زمستان 1396 ) ::
جلد 8 شماره 5 صفحات 607-629 برگشت به فهرست نسخه ها
فرایند تدوین برنامه‌ درسی برای دوره کارشناسی پیوسته بهداشت مدارس و اعتبارسنجی آن از دیدگاه متخصصان برنامه‫ریزی درسی و بهداشت مدارس ‬
اکرم حافظی ، عفت عباسی، شمس الدین نیکنامی، عبدالرحیم نوه ابراهیم
دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (1019 مشاهده)
زمینه و هدف: دانش‌آموزان از سرمایه‌های عمده انسانی هر جامعه محسوب می‌گردند و توجه به سلامت آنها نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده قلمداد می‌گردد. یکی از راه­های مؤثر در ارتقای بهداشت دانش آموزان، تربیت مربیان بهداشت مدارس در نظام آموزش عالی است.پژوهش حاضر با هدف فرایند تدوین برنامه درسی برای دوره کارشناسی پیوسته بهداشت مدارس و اعتبارسنجی آن از دیدگاه متخصصان برنامه ریزی درسی و بهداشت مدارس انجام گرفته است.
روش کار:این پژوهش با روش تحقیق آمیخته انجام شده است. در بخش کیفی از روش اکتشافی و در بخش کمی از روشتوصیفی- پیمایشی استفاده شده است. جامعه پژوهش در بخش کیفی، مجموع افکار متخصصانی است که در حوزه بهداشت مدارس و برنامه درسی اظهار نظر کرده‌‌اند و این افکار در قالب اسناد و مدارک نمود داشته است و در بخش کمّی شامل 300 تن از متخصصان برنامه درسی و بهداشت مدارس شاغل در تهران بوده است. نمونه پژوهش در بخش اعتبارسنجی الگو شامل 168 تن از این متخصصان بود. ابزار پژوهش جهت اعتبارسنجی برنامه درسی مورد نظر، پرسشنامه‌ای محقق ساخته بود که روایی آن برطبق نظر متخصصان و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ 96/0 مورد تأیید قرار گرفته است. برای اعتبارسنجی آن از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد.
یافته­ها: یافته­­های این پژوهش نشان داد که ساختار پیشنهادی برنامه درسی برای دوره کارشناسی پیوسته بهداشت مدارس از بخش­هایی همچون اهداف، محتوا، بهداشت فردی و اجتماعی، فرایندهای رشته‌ای و ارزشیابی واحدهای عملی و تئوری تشکیل شده است. همچنین یافته­های اعتبارسنجی نشان داد که برنامه درسی برای دوره کارشناسی پیوسته بهداشت مدارس از دیدگاه متخصصان برنامه ریزی درسی و بهداشت مدارس از اعتبار لازم برخوردار بوده است.
نتیجه­گیری: با توجه به این که برنامه درسی پیشنهادی برای دوره کارشناسی پیوسته بهداشت مدارس از اعتبار لازم برخوردار است، به برنامه‌ریزان درسی و اعضای هیئت علمی حوزه بهداشت پیشنهاد می‌شود تا نسبت به تصویب این برنامه و اجرای آن در نظام آموزش عالی همت گمارند.
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، کارشناسی پیوسته بهداشت مدارس، متخصصان برنامهریزی درسی، برنامه درسی آموزش عالی، اعتبارسنجی‬‬
متن کامل [PDF 306 kb]   (399 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۹/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۷
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hafezi A, Abbasi E, Niknami S, Naveh Ebrahim A. The Codification Process of Baccalaureate Curriculum for School Health and Its Validation from the Perspective of Curriculum and School Health Specialists. j.health. 2018; 8 (5) :607-629
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-1398-fa.html

حافظی * اکرم، عباسی عفت، نیکنامی شمس الدین، نوه ابراهیم عبدالرحیم. فرایند تدوین برنامه‌ درسی برای دوره کارشناسی پیوسته بهداشت مدارس و اعتبارسنجی آن از دیدگاه متخصصان برنامه‫ریزی درسی و بهداشت مدارس ‬. سلامت و بهداشت. 1396; 8 (5) :607-629

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-1398-fa.html



دوره 8، شماره 5 - ( زمستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3749