:: دوره 8، شماره 3 - ( تابستان 1396 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 256-267 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری «عمل منطقی توسعه‬ یافته» بر رفتارهای خودمراقبتی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو
توحید بابازاده، عادل مکمل، فاطمه مرادی، فریبا شریعت، مرتضی بنای جدی
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
چکیده:   (328 مشاهده)

زمینه و هدف: دیابت یکی از شایع ترین مشکلات سلامت در جهان می باشد که با اجرای برنامه های آموزشی علمی، می توان آن را کنترل نمود. لذا این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری "عمل منطقی توسعه یافته" بر رفتارهای خودمراقبتی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو انجام شده است.

روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی، 90 نفر از بیماران مبتلا به دیابت نوع دو به صورت تصادفی سازی طبقه ای در دو گروه مداخله (45=n) و کنترل (45=n) قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه مبتنی بر تئوری «عمل منطقی توسعه یافته» و رفتارهای خودمراقبتی بود. داده ها پیش از مداخله آموزشی و 3 ماه پس از آن جمع آوری گردیدند. آنالیزها داده ها با استفاده از نرم افزار spss-20 و آزمون های آماری پارامتریک صورت گرفت.

یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد که پس از مداخله آموزشی، میانگین نمرات تمام سازه های تئوری «عمل منطقی توسعه یافته» در گروه مداخله به طوری معنی داری افزایش یافته است (05/0<p) اما تغییرات انجام شده در گروه کنترل معنیدار نبود (05/0<p). همچنین مداخله آموزشی تاثیر معنی داری در ارتقاء رفتارهای خودمراقبتی بیماران گروه مداخله گذاشته بود (05/0>p).

نتیجه گیری: یافته های مطالعه نشان داد که طراحی مداخلات مبتنی بر تئوری «عمل منطقی توسعه یافته» می تواند یک چارچوب مناسب برای بهبود رفتارهای خودمراقبتی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 فراهم نماید.

واژه‌های کلیدی: تئوری «عمل منطقی توسعه یافته»، رفتارهای خودمراقبتی، مداخله آموزشی، دیابت نوع دو
متن کامل [PDF 589 kb]   (263 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۲۹



XML   English Abstract   Print


دوره 8، شماره 3 - ( تابستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها