[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
فرایند کارشناسی مقالات::
بانک ها و نمایه ها::
فرم نظرسنجی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
پایگاه مرتبط

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

مجله دانشگاه علوم پزشکی

..
:: دوره 8، شماره 2 - ( ویژه نامه بهار 1396 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 181-170 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر مداخله آموزشی در ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از سالک بر اساس مدل بزنف در دانش‬ آموزان استان قم
عابدین ثقفی‌پور** ، مهدی میرحیدری ، سمانه ابوالخیریان ، شهرام ارسنگ جنگ
دانشگاه علوم پزشکی قم
چکیده:   (4586 مشاهده)

زمینه و هدف: لیشمانیوز جلدی یک معضل بهداشت عمومی در بسیاری از مناطق گرمسیری کشور به شمار می­رود که به دلیل ایجاد ضایعات بر روی بدن بیماران از اهمیت بالایی برخوردار است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر مدل بزنف در مورد کنترل لیشمانیوز جلدی در دانش آموزان بخش مرکزی واقع در استان قم طی سال 1393صورت گرفت.

روش کار: این مطالعه نیمه تجربی شاهد دار بر روی 192 نفر از دانش آموزان دوره راهنمایی ساکن مناطق آندمیک سالک در استان قم بر اساس مدل بزنف انجام گرفت. اطلاعات مورد نیاز توسط پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آن تائید شد، در دو نوبت قبل و 2 ماه بعد از مداخله آموزشی جمع آوری و توسط نرم افزار SPSS با آزمون­ های کای دو و تی و با استفاده از مدل­های تعمیم یافته خطی (GLM) با بکارگیری تحلیل اندازه های تکراری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها: نمرات سازه های آگاهی، نگرش، عوامل قادر کننده، قصد رفتاری و رفتار سالم در گروه مورد، بعد از مداخله، تفاوت معنیداری را نسبت به گروه شاهد نشان داد (001/0.(p< میانگین نمرات در سازه نرم های انتزاعی بعد از آموزش افزایش یافت؛ اما به لحاظ آماری معنیدار نبود (05/0>p سطح معنیدار در نظر گرفته شد).

نتیجه گیری: اقدامات آموزشی قبل، حین و بعد از اجرای در مورد روش های کنترل ناقل میتواند تاثیر بسزایی در موفقیت برنامه های پیشگیری و کنترل سالک داشته باشد و در این راستا استفاده از مدل بزنف توانست در اتخاذ رفتارهای پیشگیرانه در کنترل سالک موثر باشد.

واژه‌های کلیدی: آموزش، مدل بزنف، دانش آموزان، لیشمانیوز جلدی
متن کامل [PDF 149 kb]   (1703 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1395/12/23 | پذیرش: 1395/12/23 | انتشار: 1395/12/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saghafipour A, Mirheydari M, Abolkheirian S, Arsang Jang S. Effectiveness of Educational Intervention Based on BASNEF Model to Promote Preventive Behaviors of Cutaneous Leishmaniasis among Students in Qom Province. j.health 2017; 8 (2) :170-181
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-1183-fa.html

ثقفی‌پور* عابدین، میرحیدری مهدی، ابوالخیریان سمانه، ارسنگ جنگ شهرام. تاثیر مداخله آموزشی در ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از سالک بر اساس مدل بزنف در دانش‬ آموزان استان قم. سلامت و بهداشت. 1396; 8 (2) :170-181

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-1183-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( ویژه نامه بهار 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.14 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4623