[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 4 - ( زمستان 1393 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 289-299 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای تغذیه ‌ای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهر تربت حیدریه در سال 1391
هادی علیزاده سیوکی ، خیرمحمد جدگال، نازنین شماعیان رضوی، ایرج ضاربان، هاشم حشمتی، ناهید ساقی
دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
چکیده:   (6011 مشاهده)

زمینه و هدف: کودکان و نوجوانان بیش از دیگر گروه‏های سنی به تغذیه کافی و سالم نیاز دارند تا بتوانند به رشد جسمی و تکامل ذهنی کافی دست یابند. برای اینکه کودکان بتوانند مهارت‏های لازم برای انتخاب صحیح مواد غذایی را به دست بیاورند به آموزش تغذیه نیاز دارند. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش بر رفتارهای تغذیه‏ای دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر تربت حیدریه در سال 91 انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که تعداد 180دانش آموز مقطع ابتدایی از طریق نمونه‏گیری تصادفی چند مرحله‏ای انتخاب شدند و به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه‏ای محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن بررسی و مورد تأیید قرار گرفت و پیش آزمون از هر دو گروه به عمل آمد. بر اساس نتایج حاصل از پیش آزمون نیازسنجی به عمل آمده و مداخله آموزشی بر روی گروه مداخله انجام شد. مدت زمان جلسه آموزشی یک ساعت بود. یک ماه پس از مداخله همان پرسشنامه برای پس آزمون تکمیل شد. داده‏ها وارد نرم افزار آماری SPSS شد و از طریق آزمون‏های آماری t‏ مستقل، آزمون تی زوجی، پیرسون و کای 2 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که قبل از مداخله، میانگین نمرات آگاهی، منافع، موانع، حساسیت و شدت درک شده و خودکارآمدی بین دو گروه تفاوت معنی‏داری نداشتند (05/0p>). پس از آموزش میانگین نمرات تمام متغیرهای فوق در گروه مداخله بطور معنی‏داری افزایش پیداکرد (05/0p<). مدل رگرسیونی شامل رفتار به عنوان متغییر وابسته و آگاهی، حساسیت و شدت درک شده، منافع و موانع درک شده و خودکارآمدی به عنوان پیش بینی کننده‏ها، معنی‏دار شد (001/0p=). نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی از طریق همسالان بر رفتار تغذیه‏ای دانش آموزان تأثیر مثبت دارد و از بین متغیرهای پیش بینی کننده، منافع درک شده بیشترین تأثیر را بر رفتار دارد.

واژه‌های کلیدی: رفتارهای تغذیه‌ای، مدل اعتقاد بهداشتی، آموزش همسالان، دانش آموزان
متن کامل [PDF 240 kb]   (2643 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۱۱/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۱/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alizadeh Siuki H, Jadgal K, Shamaeian Razavi N, Zareban I, Heshmati H, Saghi N. Effects of Health Education Based on Health Belief Model on Nutrition Behaviors of Primary School Students in Torbat e Heydariyeh City in 2012. j.health. 2015; 5 (4) :289-299
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-473-fa.html
علیزاده سیوکی هادی، جدگال خیرمحمد، شماعیان رضوی نازنین، ضاربان ایرج، حشمتی هاشم، ساقی ناهید. بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای تغذیه ‌ای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهر تربت حیدریه در سال 1391. سلامت و بهداشت. 1393; 5 (4) :289-299

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-473-fa.html

دوره 5، شماره 4 - ( زمستان 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 803 queries by yektaweb 3501