[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 5 - ( زمستان 1399 ) ::
جلد 11 شماره 5 صفحات 744-755 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر نظریه منبع کنترل سلامت بر آگاهی و رفتارهای بهداشت بلوغ و باروری دانش‫ آموزان دختر مقطع متوسطه اول فاروج در سال 1396
زینب وطن پرست ، نوشین پیمان ، حبیب الله اسماعیلی ، یاسمن جعفری
دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (107 مشاهده)
زمینه و هدف: نوجوانی یکی از مهمترین و حساسترین دوره های زندگی انسان است. یکی از اساسیترین تغییرات این دوره برای فرد تغییرات ناشی از شروع فرآیند بلوغ جسمی است. داشتن اطلاعات کافی از روند بروز این فرآیند کمک شایانی به گذر آسان و بیدغدغه از این دوره بحرانی بویژه در دختران مینماید. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر منبع کنترل سلامت بر بهداشت بلوغ دختران مقطع متوسطه اول شهرستان فاروج در سال 96 طراحی و اجرا گردید.
روش کار: این پژوهش مطالعه مداخله ای نیمه تجربی بود. 100 نفر از دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول با تخصیص تصادفی در 2 گروه آزمون و کنترل (هر گروه 50 نفر) در مطالعه شرکت نمودند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و زمینه ای در خصوص آگاهی و رفتار دانشآموزان در زمینه بهداشت بلوغ و پرسشنامه منبع کنترل سلامت والستون بود. دانش آموزان قبل از شروع برنامه آموزشی پرسشنامه ها را تکمیل نمودند. مداخله در گروه آزمون طی 5 جلسه انجام گرفت. پرسشنامه ها بلافاصله و 3 ماه بعد از انجام مداخله مجدداً برای هر 2 گروه تکمیل گردیدند. میانگین نمرات قبل، بلافاصله و 3 ماه پس از مداخله آموزشی در دو گروه اندازه گیری و مقایسه شدند. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS-24 و با استفاده از آزمون های آماری تجزیه و تحلیل گردیدند. سطح معنی داری 05/0 در نظرگرفته شد.
یافته ها: میانگین نمره بهداشت بلوغ دانش آموزان قبل از آموزش در دو گروه آزمون وکنترل تفاوت معناداری نداشت، در حالیکه بلافاصله بعد از آموزش میانگین نمره بهداشت بلوغ در دو گروه تفاوت آماری معناداری داشت (001/0=p). همچنین همبستگی بین منبع کنترل سلامت بیرونی و نمره بهداشت بلوغ در مرحله بلافاصله بعد ازآموزش معنیدار بود (0001/0=p)، در حالیکه 3 ماه بعد از آموزش با منبع کنترل سلامت درونی همبستگی معناداری داشت (002/0=p).
نتیجه گیری: با توجه به یافته های این مطالعه به نظر می‌رسد مداخله آموزشی تاثیر مثبتی در بهبود بهداشت بلوغ افراد مورد مطالعه بلافاصله بعد از آموزش داشته است، اما با توجه به کاهش میانگین نمرات در گروه آزمون 3 ماه بعد از مداخله، استمرار آموزشها نکته مهمی است که باید مد نظر قرار گیرد؛ لذا شایسته است آموزش مسائل بلوغ، جهت بهبود رفتارهای بهداشتی دختران در این دوران به طور مرتب مورد تاکید اولیای مدرسه و مربیان قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: آموزش، بلوغ، منبع کنترل سلامت، نظریه، آگاهی و رفتار
متن کامل [PDF 273 kb]   (49 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/12/19 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1399/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vatanparast Z, Peyman N, Esmaeili H, Jafari Y. The Effect of Education Based on the Locus of Control Theory on Knowledge and Behaviors of Puberty and Reproductive Health of the Junior High School Students in Farooj. j.health. 2021; 11 (5) :744-755
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2337-fa.html

وطن پرست زینب، پیمان * نوشین، اسماعیلی حبیب الله، جعفری یاسمن. بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر نظریه منبع کنترل سلامت بر آگاهی و رفتارهای بهداشت بلوغ و باروری دانش‫ آموزان دختر مقطع متوسطه اول فاروج در سال 1396. سلامت و بهداشت. 1399; 11 (5) :744-755

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2337-fa.html



دوره 11، شماره 5 - ( زمستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4284