[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 4 - ( پاییز 1397 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 462-474 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مولفه‌های تحول نظام سلامت در برنامه درسی علوم تجربی دوره ابتدایی با تکنیک آنتروپی شانون
موسی پیری ، سعید محمدی مولود
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز
چکیده:   (73 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از اسناد هدایت کننده در عرصه برنامه­ریزی سلامت کشور سند تحول نظام سلامت میباشد که تا سال 1404 هدایتکننده فعالیت­های حوزه سلامت کشور خواهد بود. آموزش و پرورش و آموزش سلامت از جمله حوزه­های مهمی است که در تحول نظام سلامت به آن توجه شده است. در همین راستا هدف از انجام مطالعه حاضر، تحلیل محتوای کتاب­های علوم تجربی دوره ابتدایی بر اساس مولفه­های مرتبط با آموزش در سند تحول نظام سلامت بود تا میزان توجه و پرداختن به این مولفه­ها در کتب درسی دوره ابتدایی مشخص گردد.
روش کار: نوع مطالعه توصیفی و روش مورد استفاده تحلیل محتوا با بهره­گیری از تکنیک آنتروپی شانون بود. در این تکنیک ابتدا فراوانی هر مولفه در محتوای مورد نظر تعیین می­گردد، سپس فراوانی­ها به داده­های بهنجار تبدیل شده و بر اساس آن بار اطلاعاتی و ضرایب اهمیت برای هریک از شاخص­ها و مولفه­های سلامت، حوادث، پیشگیری ، تغذیه و شاخص­های آن­ها محاسبه می­گردد.
یافته­ ها: ضریب اهمیت به­ دست آمده برای مولفه سلامت تغذیه (308/0) بیش از سایر مولفه­ها بود و مولفه پیشگیری دارای کمترین مقدار ضریب اهمیت بود (114/0). در میان شاخص­ها نیز پس از شاخص سلامت تغذیه (191/0)، شاخص سلامت جسمانی (189/0) دارای بیشترین ضریب اهمیت بود و ضریب اهمیت به دست آمده برای شاخص پیشگیری از رفتارهای پرخطر معادل صفر محاسبه شد.
نتیجه­ گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که در میان کلیه صفحات کتاب­های علوم تجربی دوره ابتدایی به مولفه­ها­ی سلامت تغذیه و سلامت (جسمانی، خانواده، روانی و محیط) بیش از سایرین و به مولفه پیشگیری بسیار اندک پرداخته شده است. بر همین اساس در راستای تحقق اهداف پیش بینی شده در سند تحول نظام سلامت کشور، و با توجه به اهمیت مولفه­های مذکور در ارتقای سطح سلامت کشور، ضروری است در محتواهای آموزشی اعم از کتاب­های درسی و غیردرسی، به مولفه­های مذکور پرداخته شده و به طور جدی و اساسی مورد توجه قرار گیرد.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش سلامت، تحول نظام سلامت، تحلیل محتوا، آنتروپی شانون، علوم تجربی
متن کامل [PDF 211 kb]   (48 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۷/۱ | پذیرش: ۱۳۹۷/۷/۱ | انتشار: ۱۳۹۷/۷/۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Piri M, Mohammadi Moulod S. A Review of the Health System Development Components in the Science Curriculum in Primary Schools: Shannon's Entropy Technique. j.health. 2018; 9 (4) :462-474
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-1636-fa.html

پیری * موسی، محمدی مولود سعید. بررسی مولفه‌های تحول نظام سلامت در برنامه درسی علوم تجربی دوره ابتدایی با تکنیک آنتروپی شانون. سلامت و بهداشت. 1397; 9 (4) :462-474

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-1636-fa.html



دوره 9، شماره 4 - ( پاییز 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3767