[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1397 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 45-61 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر حضور همراه در کلاس‌های آموزش شیردهی بر آگاهی، نگرش و عملکرد شیردهی زنان نخست‌زا
غلامرضا شریفی راد، حسین شهنازی ، الهه صدیقی، بهزاد مهکی
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان
چکیده:   (485 مشاهده)
زمینه و هدف: با این که بیشتر مادران بلافاصله بعد از زایمان شیردهی را شروع می‌کنند، اما متأسفانه طی ماه‌های اول پس از زایمان این امر کاهش می‌یابد. در این رابطه، علی رغم اختلاف نظرها، حمایت از مادر شیرده یکی از بهترین راه کارهای تداوم شیردهی اعلام شده است و نقش پدر و سایر اعضای خانواده در حمایت و تشویق مادر در امر تغذیه شیرخوار بسیار پر اهمیت است، لذا این مطالعه با هدف بررسی تأثیر حضور همراه در کلاس‌های آموزش شیردهی بر آگاهی، نگرش و عملکرد شیردهی زنان نخست‌زا انجام گردید.
روش کار: این مطالعه بر روی 105 مادر باردار نخست‌زا انجام شد. مادران در هفته 30 تا 34 بارداری به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه (35 =n) مقایسه، گروه آموزش شیردهی بدون حضور همراه و گروه آموزش شیردهی با حضور همراه قرار گرفتند. گروه مقایسه تنها از آموزش‌های روتین بیمارستان بهره‌مند شدند و دو گروه مداخله توسط پژوهشگر آموزش دیدند. جمع‌آوری داده‌ها قبل و بعد از آموزش، بلافاصله پس از زایمان و در هفته 4 و 8 پس از زایمان انجام شد. سپس داده‌ها با استفاده از آزمونهای آماری مرتبط و نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: براساس یافته‌های این مطالعه بین میانگین نمره آگاهی و نگرش در دو گروه مداخله قبل و بعد از مداخله آموزشی تفاوت معنی‌دار بود (0001p<). در مورد میانگین نمره عملکرد نیز نتایج نشان داد که میانگین نمره عملکرد بین گروه‌های مورد مطالعه در زمان‌های پس از زایمان اختلاف معناداری داشت (001/0>p). از طرفی نتایج به دست آمده نشان داد که گر چه میانگین نمرات آگاهی، نگرش و عملکرد در دو گروه مداخله دارای اختلاف معنی‌دار بود اما این تفاوت در گروه مداخله 2 (آموزش با حضور همراه) بیشتر و میانگین نمرات به طور کلی بیشتر از دو گروه دیگر بود.
نتیجه گیری: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که آموزش‌های دوران بارداری و استفاده از نقش حمایتی خانواده قبل و بعد از زایمان، در افزایش میزان آگاهی و نگرش و ارتقاء سطح عملکرد شیردهی مادران بسیار موثر است.
واژه‌های کلیدی: آموزش، شیردهی، حمایت، زنان نخست‌زا
متن کامل [PDF 192 kb]   (165 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۶/۱۲/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۲/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifirad G, Shahnazi H, Sedighi E, Mahaki B. The Effect of Supporter Presence in Education Sessions of Breastfeeding on Knowledge, Attitude and Behavior of Nulliparous Women. j.health. 2018; 9 (1) :45-61
URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-1466-fa.html

شریفی راد غلامرضا، شهنازی* حسین، صدیقی الهه، مهکی بهزاد. بررسی تأثیر حضور همراه در کلاس‌های آموزش شیردهی بر آگاهی، نگرش و عملکرد شیردهی زنان نخست‌زا. سلامت و بهداشت. 1397; 9 (1) :45-61

URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-1466-fa.html



دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و بهداشت Journal of Health
Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3730